Vango Spirit vs Nallo GT

Nu inför sommarens vandringar så är jag sugen på ett tält. Jag hade gärna velat ha nåt i stil med Nallo GT fast jag tycker att prislappen är lite väl saftig för en fattig student som mig. Såg att Vango hade en modell kallad 'Spirit' som till utseendet påminner om Nallo GT.

Är det någon som har erfarenhet av tält från just Vango, eller kanske nåt annat lite 'udda' märke som är värt att kolla?

modellen finns att beskåda på: http://www.amg-outdoor.co.uk/vango2004/products/tentsinfo.asp?typename=177

Vad jag behöver är ett lätt och pålitligt 2-3mannatält som främst kommer att användas i fjällen under vår/sommar/höst, men det är ett plus om man vågar ta med det på enklare vinterturer också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns bara Hilleberg!!

Kolla outlet-listan hos Hilleberg. De har Nallo 2GT för ca 4500 just nu. Mtp att det på forat mindre kända Vango kostar €403 + frakt så är det kanske inte så dumt alternativ?

Väntar du ett par timmar till så kanske Haskell kan påminna oss om vad de där flotta engelska lättviktstälten heter.
*knock knock, neo* :)

Vad gäller Hillebergfanatismen så verkar den numera ganska dubbelriktad. Skall man tala för eller emot en produkt så bör man iaf berätta varför.

Hur dyrt får det egentligen bli?

migael; sa:
Det är rätt intressant att ett Nallo 3 GT endast kostar 585$ i USA :(

Ja det tältet för det priset hade verkligen varit något!

Varför är det så tunnsått med tält under 3kg som kostar under 5000:-? Det är ju helt sjukt!

Jag är helnöjd med mitt Nallo 2 GT. Det är fortfarande det lättaste kvalitetstält jag har sett i den storleken, men det är alldeles för dyrt!!
(mitt kostade 4770:- då)

Gnäll:
Öht är det rätt fånigt att se att de efter kritiken ändrade sin hemsida och rekommenderar en att pallra upp fotändan för att öka ventilationen. Är det så illa att det är värt ett omnämnande borde de sytt på en ventil till i fotändan istället.
Det är ett bra tält. Jag tycker bara att om det kostar så mycket som det gör så borde inte slutanvändaren behöva kompensera för designmissar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips