• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringssällskap

Carlito1; sa:
Det kan bli svårt att få det att funka om vi är 10-12 pers när det gäller var vi ska campa, hur långt vi ska gå, när vi ska pausa etc. Och sen blir det ganska "bullrigt" när man är 10-12 pers.

Kan bara gratulera att ni fått ihop ett sånt gäng! Men bara för att ni är 10-12 stycken betyder det inte att ni skall gå i takt på armlängds avstånd med gemensamma pausplatser. Om alla går i den takt var och en vill kommer ni att bli hyfsat utspridda men ändå gå om varandra lite då och då under dagen. Sen är det bara att man samlar ihop sig när det närmar sig kvällningen för att leta tältplatser.

Ha så jätteskoj! Jag är avundsjuk på era lägerkväller runt elden!

Peter P.
 
Det skall bli riktigt roligt, eftersom jag tidigare nästan bara gått själv, blir det bra att se vad anndra har för vanor/ovanor/ utrustning och få nya ideer`och erfarenheter, det här med att gå från norr eller söder, kan det spela någon roll för mygg och knott om man tar björkskogen en vecka senare vid den tiden? någon som vet?. Är det någon som tar sig till Gällivare på annat sätt än med bil så vore det bra att ha ett nummer att ringa om det krånglar på något håll. Serveras det trerätters i Kvikkjokk?
Håkan.
 
Det vore kul att komma iväg och vandra igen det var längesedan ( kommer från Sundsvall , det blev oftare när man bodde där) Nu bor jag i Göteborg. Jag har ingen bli från gbg men skulle förståss kanske kunna fixa ifrån hälsingland och uppåt. Hade du tänkt någon led och med fjällstationer eller hade du tänkt med tält? hur länge tänkte du vara ute? Jag håller det lite öppet då jag inte vet om jag kan ta ledigt. Det var vecka 33 eller? Det låter absolut lockande. Det är grymt att fiska där uppe med :). Ha de så länge/ Viktoria
 
Hej Viktoria, vi är ett gäng som skall gå Padjelantaleden, skall träffas i Gällivare alt Kvikkjokk den 13/8, kan du transportera dig dit är du välkommen. tror att alla tältar, hela sträckan är visst 16 mil, hur lång tid det tar är nog 7-10 dagar om man går varje dag.
Håkan.
 
Hej Wikoria !!
Jag kommer att köra bil till Kvikkjokk och plockar upp Jonas vid Arlanda. Om du har möjlighet att ta flyget dit så får du jättegärna åka med oss. Hör gärna av dig om du tycker att det låter intressant. Nås på 070 73 45 610 alt 0156 166 55/ Sebastian
 
hör av mig lite senare . Låter gör bra. Jätte snällt. Måste kolla lite med " ekonomin " och om jag huvudtaget kan få ledigt så nära min nuvarande semester. Har lite lust att komma iväg till Gotland och cykla lite med , men jag tänker asulut kolla upp lite mera . Hade varit så himla kul att få komma iväg dit med. :)
 
Hej Sebastian,

Tack för svaret. Vid närmare eftertanke har jag bestämt mig för att åka tåg istället, för eventuellt kommer jag direkt från Norge.

Och övriga - är det alltså bestämt att vi ska gå Kvikkjokk-Ritsem, inte Ritsem-Kvikkjokk? Båda riktningarna har ju varit på förslag här i tråden, men ni som har pratat med varann i telefon kanske vet mer än vad som går att läsa här? Jag tänkte boka tågbiljetten hem så snart som möjligt, så då gäller det ju att välja rätt avreseort...

Johanna
 
Hej Johanna,

Ingenting är slutbestämt ännu över vilken väg vi ska ta. Jag tror att de mesta tycker också att det fint att börja gå i skogen avsluta vandrigen bland sjöarna.

Det gäller bara att boka din resa till och sen från Gällivare för vi kommer att ta bussen till/från Kvikkjokk/Ritsem.

/LiLy
 
Ok - fast jag såg här på Utsidan att vyerna tydligen är bättre om man börjar i Ritsem och går mot Kvikkjokk - och att det är den vägen de flesta väljer. Ska vi bestämma riktning och ungefärliga dagsetapper i förväg eller vänta tills vi ses i augusti?
 
Hej. 3v kvar, sitter och funderar över vilket märke på potatismospulvret jag skall köpa Felix eller Blåvit, vilka problem man har. Jag börjar gärna i Ritsem, vyerna skall tydligen vara bättre åt det hållet och min blick tenderar att sänka sig efterhand, så ni som har buss/tåg att passa kolla om det fungerar att gå Ritsem-Kvikk, annars får ni lägga in en protest. Om vi träffas i Gällivare så kanske det går att få inn två pers till i bilarna dom sista milen, eller att en bil åker upp och hämtar i Gällivare och dom andra väntar i Porjus.
Håkan.
 
Jag har nu bokat tågbiljetter (och även buss för återresan). Tar det tidiga kvällståget från Stockholm, så jag är i Gällivare redan kl. 10 på lördagen. Hem åker jag från Kvikkjokk vid 17-tiden den 21/8 - eftersom ingen invänt mot förslaget att gå från Ritsem till Kvikkjokk istället för tvärtom. Nu ska jag upp till Jämtlandsfjällen några dagar som uppvärmning :)
 
Hej allihoppa!

Nu verkar det att det fungerar att gå Ritsem-Kvikkjokk. Vandringen åt det hållet passar de mesta av oss p.g.a ankomsttider till Gällivare.

Träffpunkten blir Gällivare (eller Kvikkjokk för dem som vill). Vi kommer att träffas runt kl.14-30-15 på lördag den 13:e augusti för att ta bussen tillsammans till Ritsem.

Avgtid : 15:30 från Gällivare station
Anktid : 18:45 till Ritsem fjällstation

Restid: 3 tim 15 min och pris: 204 SEK

I bussen kommer vi att ha tid för att prata med varandra och planera lite inför kvällskampen.

Här är en liten sammanfattning av vem som kommer, hur och när de kommer:

I Håkans bil:
Håkan Baanrud 08-7129825, 0702-207652
Christian Ericson
Johan Löfgren 0735-344891
Aurélie Thomasic 0033-613.039.495

I Sebastians bil:
Sebastian Onali 0156-166 55, 0707-345610
Jonas Olsson 0703-405.919

Johanna Holmberg: åker med nattåg till Gällivare (på plats kl.10)
Fredric Gustafsson: finns i Göteborg. Hur/När kommer du till Gällivare?

Följande har anmält sitt intresse men jag vet inte om de fortfarande vill / kan följa med:

Martin Löfgren: bor i Piteå.
Elisabeth Lundmark : Sa att hon kan vandra v.33. Vill ansluta i Salto tidigast 14:e på kvällen.
Viktoria Bogstag : Måste kolla med ekonomin och ledighet

Hör av er för mer information!
Mvh, LiLy

PS: Stor tack till Johan, Jonas och Håkan för att de hållt kontakt med mig regelbundet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...