• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringssällskap

Äsch

Läste precis att man behöver hela 10 dagar på sig att vandra de 160 kilometrarna. Ritsem-Staloluokta är tydligen 80 km, verkar som jag får hoppa av där!
Den biten borde ta ca 5 dagar....
 
Ähum

Kan man ta sig till Staloluokta på annat sätt än flyg? Om jag ska ha möjlighet att vandra hela biten från Ritsem-Kvikkjokk, måste utgångsdatum tidigare läggas. Är det någon som är villig att göra det?
Håkans semester börjar tydligen v.33, så jag antar att det är uteslutet för hans del, men ni andra?
Känns lite knepigt nu...men det löser sig nog
 
Lite resplan

Hej!

Nu kommer jag med lite resplan angående vår resa från Stockholm till Ritsem därifrån vi börjar vandra.

1- Min resa till Sverige: Paris- Stockholm (bokat nu)

* From Paris Beauvais to Stockholm S. Skavsta
Thursday, 11 Aug 05
Depart Paris Beauvais (BVA) 14:45
Arrive Stockholm S. Skavsta (NYO) 16:55

* From Stockholm S. Skavsta to Paris Beauvais
Sunday, 28 Aug 05
Depart Stockholm S. Skavsta (NYO) 17:50
Arrive Paris Beauvais (BVA) 20:10

Jag är då på plats i tid för att åka iväg med er! Och jag har bokat resan hem den 28:e, då kan jag vandra vidare med dem som vill (till ex: Håkan föreslår att gå vidare till Saltoluokta: jag kan vara med).


Sen om några av oss åker tåg till Gällivare:
2- Stockholm – Gällivare – Sov plats (ej bokat ännu)

Stockholm C 21:22 - Gällivare Stn 14:16
Det bästa om man vill hinna med andra bussen från Gällivare till Ritsem kl.15.30.

>>> Nattåget tar 16 tim 54 min med 1 byte. Pris för en sovplats - vuxen: 750 SEK.

a- 2005-08-12 (fredag)
Stockholm C 21:22
Boden C 11:50 - nattåget

b- 2005-08-13 (lördag)
Boden C 12:25
Gällivare Stn 14:16 - Övriga Tåg

3- Gällivare – Ritsem med buss

Avgtid : 15:30 från Gällivare station
Anktid : 18:45 till Ritsem fjällstation

Tid: 3 tim 15 min och pris: 204 SEK

- Vem ska åka tåg, vem ska åka bil?
- Håkan: hur lång tid tar det från Stkhm till Ritsem med bil? Kan man hinna vara på plats antigen på kvällen den 13:e eller på morgonen den 14:e?
Annars kan man kanske lämna bilen i Gällivare. I alla fall finns det bussar från Kvikkjokk till Jokkmokk (linje 47) och sen till Gällivare (linje 44) och tillbaka till Ritsem (linje 93).

Linjer och tidtabeller finns på:
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/tidtabeller.html

Hoppas detta kan hjälpa oss till att organisera resan. När den etappen blir klar så kan vi börja tänka på vandrigen själv.

Jag önskar alla er (svenskar) en mycket trevlig och fin Midsommar!

Här firar vi sommaren den 21:e juni med en stor "Fête de la musique" (musikfestival) som pågår i hela Frankrike. Det var mycket roligt i år igen.

/LiLy
[Ändrat av TiLiLy 2005-06-24 kl 01:19]
 
Hej. skall iväg och äta midsommar, Tilily du kan åka bil om du vill, sedan var det två som kan ta sig till Sthlm och då är det fullt. Om man åker fredag kväll så kan man vara framme lördag eftermiddag. Nu måste jag iväg, hemma på måndag igen,
Mvh/ Håkan.
 
Hej Håkan!

Jag tycker att jag ska åka med bil med dig och de 2 andra. Tack för det! Vi ska räckna hur lång tid det tar så att vi hinner med bussen kl.15.30 från Gällivare till Ritsem på lördag eftermiddag. Annars måste vi vänta på söndag för att åka med nästa bussen...

För de andra som följer med ska så föreslår jag att vi kanske träffas allihopa på Gällivares station den 13:e augusti för att ta bussen kl. 15.30 tillsammans, eller?

För att hjälpa dem som vill komma med så har jag tittat på ett alternativ på hur man kan ta sig up till Lappland. Det finns ett inrikes SAS flyg från Stockholm till Luleå och sen tar man bussen till Gällivare:

STOCKHOLM - LULEÅ lördag 13. aug 05
Avgång Ankomst Flygtid Flygnr
07:15 ARN 08:30 LLA 1:15 SK006

Pris: 450 SEK!

och sen tar man bussen (Linje 44) kl. 9.50 från Luleås station till Gällivare (framme kl. 14.35).

Det blir ingen sill och potatis för min del men jag ska nu tå tåget till mitt hemtraktet på Frankrikes väst kust ;-)

Vi hörs nästa vecka!
/LiLy (TiLiLy = petite Aurélie)
 
Hej,

Lily: Härligt engagemang!

Håkan: Som sagt, finns det möjlighet till plats i din bil så vore jag tacksam. Jag vet säkert att jag själv vill följa med så om det går att paxa en plats så vore det super. Jag tar mig upp till Sthlm under fredagen och kan möta upp med dig där du önskar. Har möte till och från under förmiddagen men nås även i morgon kväll. Kan vi höras under morgondagen? Jag finns på 0704-822151. I morgon vet jag även om min polare vill med.

Det här verkar skitspännande!

ha det gott
 
Rassemblement des troupes!!

Hej allihopa!

Jag undrar om Charlotta, Stefan och hans kompis Malin, samt Jonas fortfarande hänger med.

Jonas har visat intresse för v.33 och jag tror han kollar när han kan vara i Gällivare på lördagen den 13:e augusti.

Jag har förstått att Stefan ville gärna åka lite tidigare. Jag tycker ändå att det blir roligare att åka tillsammans.

Padjelantaleden är 160 km lång. Utan att ha bråttom kan man väl räkna att vi går ca 3 mil om dagen. Det låter inte så farligt tycker jag. I så fall hinner du vara hemma på söndag därefter. Eller kan du hoppa av om du tycker det inte går med tiden.

Jag har kollat och mailat i detta forum om man tar sig upp till Gällivare antigen med flyg eller tåg och jag står här för dem som vill ha hjälp med organisera sin resa dit (fast att jag sitter 200 mil från er...).

Hoppas verkligen att vi gör den vandringen tillsammans!

Hör av er!
/LiLy
 
BOKAT

Hej!
hoppas ni haft en bra midsommar. jag hänger med på padjelantaturen.
Jag skulle ha hört av mig igår men jag låg magsjuk hela dagen igår kom ingen vart.
Tack!! Lily för hemsidan

jag har bokat tåg så jag är i gällevari 14.16 lördag 13/8. hem resan går 15:20 21/8

Har jag fattat allt rätt så möts vi på gällevari station och tar bussen till ritsem.
ser verkligen fram emot det här!!
Mvh Jonas
 
Hej Jonas!

Du är redan den andra jag hört av som blivit magsjuk rakt efter Midsommar... Var sillen inte färsk? ;-)

Roligt att läsa att du hänger med! Du hinner med bussen till Ritsem som vi kommer att ta tillsammans (kl. 15.30) från Gällivarestation.

Stefan: Kan du inte boka som Jonas gjorde (hemfärd den 21/8)?

Christian: Du skulle få svar igår om din kompis hänger med, eller? Blir vi 4 st. i Håkans bil?

Jag också ser fram emot vandringen!

Med vänlig hälsning!
/LiLy
 
Hej. Jag har inte varit sjuk, vi blir nog några stycken, det är roligt. 3 mil om dagen är för mycket även om Padjelanta är lättgånget, 15-20km är nog rimligare för en behaglig vandring. Om det skall passa Stefan så måste vi ändra tur(förslag?), annars blir det väl att flyga ut från stalo. Jag är inte låst på var vi kan/skall gå även om nu Padjelanta är bra, hur som helst så utgår vi från Gällivare. Är det tält som gäller för alla?. Christian hör av sig till mig när han vet om det blir en till som åker med oss. Skall in till Sthlm imorgon och köpa karta, det är väl BD10 och BD7 som gäller över Padjelanta.
Håkan.
 
Hej!
jag tänkte hör om vi skulle höras av något innan vi åker upp! byta nummer och dyrligt fall tåg stannar och så vidare.

ni åker bil från stockholm om jag fattat det hela rätt.
ja hur som helst det ska bli kul att träffas!
hoppas nu bara vädret är bra.
skulle vi tälta eller ligga i vandring stugor?
ja vi hörs väl snart igen!
Mvh Jonas
 
Hej

Jag tyckte oxå tre mil lät mycket, 1,5-2 låter sunt, har man otur så kan det bli knappt en mil.
Håkan: Du har rätt, om vi ska utgå den 13:e så kan jag bara hänga med halvvägs eller inte alls och om jag ska med hela vägen måste utgångsdatum bli typ torsdag den 11:e. Jag måste absolut vara i Kvikkjokk kl 17.15 för att hinna tillbaks till skåne på söndag eftermiddag, så att jag kan börja jobba på måndagen 22:e.
Om jag följer med så tältar jag gärna. Vem som tar vad borde oxå planeras. Vem tar kök, gas, tält mm.
Mat får vi nog försöka ordna var och en för sig.
Min kompis Malin kan inte v.33, men min andra vandrar kollega Joakim skulle nog kunna tänka sig att hänga på.
Jag måste fundera lite till tror jag....
Jocke är sugen på Fjällräven classic v.31 och Malin är sugen på kamvandring i Jämtland v.32.
klurigt det här:)
Jag hör av mig
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...