• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringssällskap

Jag är en kille på 34, från Skåne som söker sällskap för fjällvandring. Är nog lite sent ute men provar ändå.
Allt av intresse. Var i jämtland i fjor, så det skulle vara kul att se nåt annat. Gick oledat då och det skulle jag nog vilja göra nu oxå. Leder tenderar till att vara hårt trafikerade. Sarek hägrar i framtiden, men innan dess måste man nog skaffa sig lite mer erfarenhet. Fast man kan ju alltid hänga på ett rutinerat gäng.
Är förvisso singel men ser inte detta som en dating grej, men man vet ju aldrig...
En blandad grupp av båda könen skulle vara kul.
En tjej som jag vandrade med förra sommaren är jättesugen på att följa med (mycket trevlig).
Så tveka inte, utan skriv om det är någon som behöver sällskap på sommarvandrigen och förhoppningsvis på andra vandringar framåt i tiden.
 
Hejsan Stefan!

Vore roligt att haka på! Har länge haft planer på att åka upp och fjällvandra men på grund av bristande intresse hos kompisar har jag aldrig kommit iväg. Själv går ju givetvis också att åka, men det är ju alltid trevligare med sällskap.

Hur länge har du tänkt att vara borta och när kan du åka?

Mvh Charlotta
 
Hej

Hej Charlotte
Kul att du svarade. Jag hade tänkt mig v.32 alt v.33. Jag vandrade v.32 i jämtland ifjor och vi hade kanonväder och myggfritt (nästan), så det känns som en bra period att dra iväg. Längden blir nånstans mellan 7 och 8 dagar beroende på transporter. Säg att vi sticker v.32, då åker vi lördag den 6:e och kommer hem lördag den 13:e.
Min semester varar mellan v.30-33 så om någon annan vecka passar så är jag inte omöjlig, men jag vet att min tjejkompis gärna åker v.32.
Hör av dig till mig på vanlig mail: sh71@spray.se så kan vi byta telefonnummer och diskutera lite annat.
mvh Stefan
 
Hej. Om ni kommer fram till att ni skall vandra v33, då börjar min sem och det vore roligt att vandra med, har tillgång till bil men tänkte vara borta åtminstonde 2v , men 1v med sällskap skulle vara skoj.
Håkan.
 
HEJ!
SKULLE JÄTTE GÄRNA HÄNGA!!
JAG KAN HÄNGA MED OM DET BLIR V33

SÅ HÖR GÄRNA AV DIG VAR DU TÄNKT VANDRA

MVH JONAS
 
OK med en till?

Hej!

Om det känns bra med en person till så vill jag gärna hänga med. Vecka 33 låter utmärkt och även några dagar till v.34 om ni är sugna på att vandra längre.

Jag hade en annan resplan på gång men det blir inget (se chat: Vandringkompis!) och nu står jag själv och är fortfarande jättesugen på att åka. Jag ska åka i alla fall men det blir roligare med lite sällskap.

/Aurélie
[Ändrat av TiLiLy 2005-06-21 kl 16:46]
 
Hej. Jag tar bilen från Sthlm lördag 13 Aug, har tänkt mig upp till Abisko, men det är inte så noga, om det någon är som har tid att passa för hemresa så går det nog att planera in så att det fungerar. Jag tältar men har nog tänkt gå så att jag passerar stugor, så om någon/några vill ha sällskap så är det bara att kolla var/när vi kan sammanstråla.Min egen plus två rygsäckar till får plats i bilen.
Håkan.
 
Hej!

jag och eventuellt en polare är också sugna på vandring v 33. Vi bryr oss inte så mycket var vi går men ett förslag är Padjelanta-leden. Vi är två avslappnade 26-åringar med viss erfarenhet från vandring i Sverige och utomlands. Åker till fjällen för att koppla av och samtidigt röra på sig. Vi skulle lätt kunna ta oss till Sthlm och sen då om det eventuellt finns plats i din bil norrut. Hemfärd är flexibelt. Det verkar finnas lite intresse för vandring här i vecka 33 och jag tycker det vore roligt med ett lite större gäng också. Det är ju ett bra sätt att lära känna folk på. Jag nås här på hemsidan och på lmcericson@hotmail.com

hörs!

/christian
 
Padjelantaleden?

Hej,

Det verkar som att v.33 blir den bästa möjlighet att åka för de mesta av dem som anmält sig.

Padjelantaleden låter mycket bra.

Länken här visar hur leden ser ut.
http://www.padjelanta.com/karta/index.asp

Information jag hittat säger följande:

Padjelantaleden är ca 150 km lång och ringlar sig i björkskogsklädda, frodiga fjälldalar i kanten av Sareks högfjällsmassiv, över karga högfjällslätter och genom blomsterrika fjällhedar. En vandring längs Padjelantaleden tar dig förbi stora fjällsjöar med turkosblått vatten och snöklädda fjäll i fonden.

Padjelanta är också ett sommarbetesland för Tuorpons, Jåkkåkaska och Sirkas samebyar. Leden sträcker sig mellan Kvikkjokk och Rijtsem (Ritsem).

Leden är lätt att gå och du kan övernatta i fjällstugor med en dagsmarsch avstånd från varandra.

Du får fiska i sjöar och vattendrag längs leden, om du löst fiskekort. Padjelantaleden är mycket lämplig för förstagångsvandraren. Leden är en väl markerad sommarled utan svåra vad, försedd med broar och spänger över kraftiga vattenflöden.Längs leden finns övernattningsstugor på ett avstånd av 10-20 km.

Det verkar vara en fin led med flera möjligheter att sova i stugor om man vill.

Och om det finns några av oss som inte har tillräckligt med semester för att vandra vidare (hoppas ändå att vi går hela vägen tillsammans!):

"För den som inte vill vandra hela leden går det en flyglinje Kvikkjokk - Staloluokta – Ritsem."

För min del så är jag på väg att boka flygbiljetten från Frankrike till Stockholm. Kan vi komma överens om:
- leden (Padjelanta-leden ?)
- dagen vi åker (13:e augusti from Stockholm ?)

Håkan har bil och det blir redan några stycken som vill åka med. I fall vi inte hittar tillräckligt med bilar så får några av oss åka med tåg och sen buss.

Till Ritsem går buss från Gällivare (som man når lätt med tåg).

Ex: den 13:e augusti med Länststrafiken i Norrboten:

Avgtid
10:30 / 15:30 från Gällivare station
Anktid
15:30 / 18:45 till Ritsem fjällstation

Det tar ungefär 3 tim. och kostar 204 SEK.

Håkan: vad ska du göra med bilen när vi kommer fram till Kvikkjokk?

Hör av er alla som vill åka med v.33!

Och som Christian skrev, så ska vi koppla av och njuta av vackra naturen.

/Aurélie (sägs exakt "åreli" men LiLy är mitt smecknamn)
 
Hej. Padjelanta är säkert bra. Bilen jag har är en Golf-kombi, så man borde kunna få plats med fyra pers. Slutar jobbet ca1900 den 12 Aug och kan vara spelklar kl 2000, planering är inte min bästa egenskap men det verkar Lily kunna galant, skall köpa en aktuell karta. Eftersom jag är ledig 4v så skall jag nog hinna ta mig tillbaks till bilen, finns väl buss Kvikk-Gäll-Rits?, och har man inte fått nog så k
an man gå upp till Saltoluokta?
Håkan.
 
jätte kul

Hej!
jag hänger med! v33
jätte kul att vi kan bli ett helt gäng.
jag kollar flyg från göteborg till gällivare.
så får jag möta upp i gällivare.
13 vi får försöka samordna med tiden så vi inte behöver vänta på varandra flera timmar men det ska väl gå bra!
kollar upp allt på måndag så hör jag av mig när mitt flyg landar i gällivare.
ha trevlig midsommar alla vandrings vänner!!
Mvh jonas
 
Hm

Värst vilken fart det blev här!! Kul!!
Jag har suttit och kollat tider och priser. Jag har ju en bit att resa från Hässleholm i Skåne. Vad tror ni om min lilla planering nedan? Med tanke på sträckan som ska vandras mm

Kom fram till att om jag åker tors 11/8 17:57 så är jag i Gällivare 18.45 den 12/8. Övernattar där och tar bussen den 13:e kl 10.30 till Ritsem och är framme vid kyrkan 15:30 13/8.

För att komma hem i tid måste jag vara i Murjek 20:48 20/8. Kvikkjokk-Murjek 17:15-20:15, Murjek-Sthlm 20:48-11:15, Sthlm-Hlm 12:20-16:02 (21/8).
Jag börjar jobba måndag 22/8, så jag måste vara hemma tills dess:(

Detta lämnar 6 hela vandringsdagar + ½ i början som jag antar går åt till förberedelser och lite samtal med nya bekantskaper, samt en liten båt färd. Sen har vi tiden fram tills 17:15 på lördag 20:e då jag måste vara i Kvikkjokk.

Kan detta funka tro?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...