Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg?

ZPacks™ "Arc Zip" Backpack är väl så lätt man kan komma, 62L och möjlighet att köpa till en del extra fickor och topplock, vikt ca 700 g med alla extrafickor.
Nackdelen här är att den bär bekvämt 14 kg, även om jag läst recensioner där folk har burit upp mot 20 kg utan att uppleva den obekväm.
Relativt lång leveranstid här också, men nere i 3-4 veckor nu på vintern.

Troligen det bästa alternativet för den med komplett lättviktsutrustning, men inte den bästa för alla.

Jag och en vän gick i Sarek och hade packning för drygt tio dagar. Han hade en Z-packs Arc Blast som är likadan som Zip:en fast utan frontöppningen. Jag är väldigt imponerad av ryggsäcken och vill själv ha en MEN den kommer till sin rätt när du har packat under 14 kg och kan spänna kolfiberramen som tänkt.
 
Har sneglat lite på en minimalistisk ryggsäck från en mindre tillverkare, Crux AK70, som säkert kan intressera. Väldigt lätt, trots volymen på 70 liter bara 1 600 g, och tillverkad i slittåligt material (Kevlar). Dock finns i nuläget bara 1 av 3 storlekar enligt tillverkaren (den för långa personer). Tydligen ska en uppdaterad modell släppas under 2015.

Tillverkaren: http://www.crux.uk.com/en/rucksacks.php?range=1&product=5
Recension på Utsidan av Hans Fowelin: http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/ryggsack-crux-ak70-erfarenheter-i-falt_15803.htm

Jag har själv en Fjällräven Abisko som jag kan rekommendera varmt till den som är beredd att gå upp ett par hundra gram.
 
Light Dan och josia, tack för info om ZPacks, hade inte sett dessa. Helt klart intressant - frågan är om man klarar sig under 14kg.

smux, ska komma ihåg att kolla på vikt av regnskydden. Ramsäckar - ja kanske, då blir det begagnatmarknaden. Deuter ryggorna var tyvärr lite tyngre.

Gunnar81, crux gör fina ryggsäckar men de uppfyller inte krav nr 3 vad jag kan se.

Hittills klarar följande 2kg och frontöppning:

Bergans Rask 60
Bergans Rondane 65
Exped BACKCOUNTRY 65
ZPacks™ "Arc Zip" Backpack
GRANITE GEAR - NIMBUS TRACE ACCESS 70

Om man tar Klättermusen Röskva och tar ut inlägget landar den på 2050 så den är nära.

Överlag kan man väl säga att frontöppning verkar dra upp vikten något. Finns betydligt fler utan frontöppning men under 2kg:

Exped Lightning 60
Haglöfs Matrix 60
Cilogear 60L NWD® WorkSack
Cilogear 60L Worksack
Klättermusen arvaker
Deuter ACT Lite 60+10 SL
Deuter ACT Zero 50 + 15
Osprey - Kestrel 68
HLM 4400 Southwest Pack
OSPREY FARPOINT 70
Black Diamond - Mission 75
ARCTERYX NOZONE 75
Cilogear NWD 75L: Light Expedition Pack
Crux - ak70
Berghaus Expedition Light 80 Rucksack
Sea to Summit - Hydraulic Dry Pack with Harnes 90
och många fler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Vardags/vandringsrygga?? Transportera 15
Lackan Veckovandringsryggsäck med dragkedja fram Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.