Vandring / tältande i Skåne

I mitten av juli tänkte jag och sambon ta en helg med ett annat par för lite vandring, tältande och allmänt njutande av naturen, helst inte mer än 1-3h timmars körväg från Malmö. Jag kommer ursprungligen från Stockholm som ju omges av skog och sjö – har dock inte samma koll på Skåne.

Vi är främst ute efter att komma bort från folk och vill alltså inte hamna mitt i ett vandringsstråk med mycket spring – vi parkerar gärna bilen och vandrar några timmar, eller paddlar kajak / kanot. Själva tältandet gör vi gärna vi ett vattendrag, å, flod eller sjö, då jag planerar att fånga maten :) Vi har kartor / GPS och är inte rädda ’to get off the beaten path’, ju vildare desto bättre.

Några förslag på bra alternativ? Tack på förhand.

Ni behöver med andra ord en rundslinga? Eller har ni två bilar?

Om ni ska gå på skåneleden och vill ha folktomt så är t.ex. nordöstra Skåne ett lämpligt ställe.
En trevlig sträcka (men som inte är rundslinga) är att börja vid Lerjevallen (söder om sjön Immeln) och gå österut till Raslången sedan norrut till Breanäs sedan västerut mot Kullaskogen och sedan Glimåkra, beroende på hur långt ni vill gå...

Vid Breanäs finns en trevlig liten extraslinga på ett par km som ni kan göra. Det är en blåmarkerad led på en halvö i sjön Immeln (se pdf-karta här)

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Eller så tar ni buss till Genarp från Malmö, vandrar leden Genarp - Romelestugan 10km
övernattar i vindskyddet där eller på annan plats i närheten...

Dag 2 vandrar ni tillbaka på samma led som ni kom ifrån men efter 3km vänder ni ner mot veberöd och tar buss hem därifrån.

Total sträcka blir drygt 17km

Ha en trevlig tur..

Själv ska jag gå kivik - simris om några veckor.

Folktommt NÖ, (Börjar f ö Ö Röstånga och N Frostavallen). Paddla större åar och Immeln.
Bäckar och mindre åar gör att antalet intressanta och besvärliga lyft ökar....

I mitten av juli tänkte jag och sambon ta en helg med ett annat par för lite vandring, tältande och allmänt njutande av naturen, helst inte mer än 1-3h timmars körväg från Malmö. Jag kommer ursprungligen från Stockholm som ju omges av skog och sjö – har dock inte samma koll på Skåne.

Vi är främst ute efter att komma bort från folk och vill alltså inte hamna mitt i ett vandringsstråk med mycket spring – vi parkerar gärna bilen och vandrar några timmar, eller paddlar kajak / kanot. Själva tältandet gör vi gärna vi ett vattendrag, å, flod eller sjö, då jag planerar att fånga maten :) Vi har kartor / GPS och är inte rädda ’to get off the beaten path’, ju vildare desto bättre.

Några förslag på bra alternativ? Tack på förhand.

Inom Skåne kör du sällan 3 h utan att ta omvägar ;-) - Du är lätt i Östra Blekinge på tre timmar från malmö.

Nåväl, Drakamöllan på Österlen har en ringvandringsed som kan ta någon/några timmar beroende på tempo och sedan ett besök på valfri sandstrand längs kusten - där du inte måste trängas. Stenshuvud i samma område ger någon timmes vandring med fin utsikt som belöning men där blir ni inte ensamma en solig dag på somaren.

/Patrik, som även tycker det är roligt att prova på islandshästar, det finns gott om turarrangörer i sydöstra Skåne som välkomnar nybörjare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips