Vandring runt Kebnekaise

Ska fjällvandra med mina två barn i slutet på Juni.
Vi tänkte då gå Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallo-Vistas -Tarfala-Keb.
Vad jag förstår så är det mestadels led att följa,där det inte är led är det svårt att hitta?eller är det tydlig stig?
Hur är rutten annars?Lättvandrad?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter

MVH/Viktoria

avslutad210712

Gäst
te1313; sa:
Vad jag förstår så är det mestadels led att följa,där det inte är led är det svårt att hitta?eller är det tydlig stig?

MVH/Viktoria

Vistas-Tarfala-Keb vilken väg tänkte Ni då gå? Förbi Kaskasavagge och över Tjeuralako eller? I så fall blir det en rätt bra stigning från Vistas upp till Kaskasavagge och sedan en till efter det att Ni passerat bron vid stugan i Kaskasavagge. Om det är dimma när Ni är på Tjeuralako så får Ni troligen gå på kompass eller GPS.

I övrigt är det lätt som en plätt utan direkta problem och lättgånget.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bra tur, men....

... sträckningen från Vistas till Tarfala kan väl knappast betraktas som "lätt".

Leden upp till Tjeurlako är möjligen rösad. Men det är ingen stig. Från Kasakasavagge är det stenigt och ingen munter marsch, särskilt inte om vädret är otjänligt.

I övrigt är turen fin.

//Bert

te1313; sa:
OJ.....kanske bättre att gå Vistas-nikkaluokta då om man inte är så hemma med kompass och GPS.

Jag skulle låta vädret avgöra. Är vädret bra är leden mellan Vistas och Tarfala mycket lönande. Mkt roligare än kungsleden. Är vädret dåligt: ta en annan väg.

Per

te1313; sa:
OJ.....kanske bättre att gå Vistas-nikkaluokta då om man inte är så hemma med kompass och GPS.

Förra året gick jag där med min sambos lillebror och då var två broar bortspolade på denna sträcka, vilket resulterade i två knepiga vad... kolla upp om broarna är lagade, isf så är det en lättgången sträcka.

Thomas

thomalin; sa:
te1313; sa:

Förra året gick jag där med min sambos lillebror och då var två broar bortspolade på denna sträcka, vilket resulterade i två knepiga vad... kolla upp om broarna är lagade, isf så är det en lättgången sträcka.

Thomas

I somras gick jag Nikkaluokta-Vistasstugan, och det var inga vad överhuvud taget. Men på ett ställe passerade man en uttorkad bäckfåra som nog kan vara ganska bökig om det är mycket vatten. Vi hade kanske tur att det var helt torrt. Där har jag för mig att vi såg brofästen men ingen bro, så kanske var det en av de bortspolade broarna. (Isåfall är jag ännu mer tacksam att det var helt vattentomt när vi passerade). Vi åt lunch i fåran. :)

Vid kåtan (någon halvmil söder om Vistasstugan, dugliga tältplatser) fanns en stadig bro över en jåkk men som såg ut att kunna vara ganska vattenrik ibland.

Så jag är lite nyfiken på om vi hade en ruskig tur med vattnet, på så vis. Hela vår följande vecka var stekhet och utan en droppe regn. Det vore kul att veta om det antagligen ser helt annorlunda ut nästa gång man går där. :)

te1313; sa:

MVH/Viktoria

Du kan ju, om nu broarna mot förmodan inte är lagade (någon som vet?), starta i Abisko istället och sen Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Keb - Nikka.

Tänker nog ta den vägen om jag ger mig upp i sommar.

Thomas

millimeter; sa:
Så jag är lite nyfiken på om vi hade en ruskig tur med vattnet, på så vis. Hela vår följande vecka var stekhet och utan en droppe regn. Det vore kul att veta om det antagligen ser helt annorlunda ut nästa gång man går där. :)

Tur hade ni nog... vi hade vatten upp till höften och det är inte att rekommendera för en nybörjare som min sambos bror. Vi kunde som tur var kasta över ryggorna vid en smal passage, så vi slapp ha dem på.

Vi mötte två polacker som hade ägnat en hel dag åt att leta lämplig vadplats...

Vi gick ganska tidigt på säsongen... alla stugor var t ex ännu inte bemannade...

Thomas

Hej Viktoria.

Du nämner inte hur gamla barnen är eller om ni ska bo i stuga eller tält?

Om barnen är små så är det nog en bra ide att inte gå över till Tarfala utan ner till Nikkaloukta istället. Bor ni i stuga så är detta då en lång sträcka och därför kan det vara bra att kolla upp hur båten fungerar.

En annan variant är att göra varvet baklänges. Börja med båt upp i Vistas, så får ni Kebnekajse fjällstation på slutet.

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips