Vandring på Island

Jag har en del funderingar på att vandra på Island.

Skulle vilja ha lite tips om det. Någon som har erfarenhet?

Var är det som bäst? Nåt som är lämpligt för en tur på ca 10 dagar.

Tacksam för svar/Chris

Hej,
Laugarvegurleden är nog Islands mest kända led. Den börjar i Landmannalaugar och slutar vid Skogarfoss. Totalt 6dagar, de flesta avslutar efter 4 dagar i Pörsmörk. Men jag skulle absolut råda att gå vidare till Skogarfoss. Landmannalaugar är en otroligt fin plats och värd att stanna några dagar. Det finns flera dagsturer man kan göra med utgångspunkt från vandrarhemmet/ camping i Landmannalaugur. Bra avkoppling får man i de varma vattenkällorna efter en tur upp på Blåhnukur.

Skaftafjell är en annan nationalpark med mycket bra vandring men Laugarvegurleden är att föredra.

Har du mer tid över så besök också Jökulsarlön och i norr Myvatn och omgivningen. Det senare hann tyvärr inte jag.
Lycka till med resan, Veni

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hornstrandir uppe i nordväst är otroligt fint och inte så fullt med folk som Laugarvegur. Nackdelen är väl att det inte är så spännande geologiskt som Islands inland och dessutom är det lite knepigt att ta sig dit.

När jag vandrade på Island (Landmannalaugar) åkte vi buss ut o tillbaka till Reykavik. Har för mig att det inte var billigt.

Har hört att liftarkulturen är god på Island. Utanför turistsäsong går det nämligen inga bussar. Mycket dåligt utbyggd kollektivtrafik m andra ord.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips