Vandring med hund längs kungsleden!

Jag ska fjällvandra en vecka i augusti med två stycken kompisar och min hund. Vi hade tänkt tälta och då vi inte har så mycket fjällvana hålla oss till kungsleden. Jag tycker det är snårigt med reglerna vart man får ha hunden med och vart det inte är tillåtet.
Är det någon som har bra idéer om vandringsväg?
/Emma

avslutad210712

Gäst
Om Ni skall gå efter Kungsleden är det väl rätt förutbestämt vart Ni skall gå så frågan är väl bara vilken del av Kungsleden Ni skall gå. Går Ni efter Kungsleden så är väl hund tillåten hela vägen vad jag vet även i Nationalparkerna. Vill man göra det enkelt för sig så föreslår man start i Abisko och sen söderut till Nikkaluokta eller Vakkotavare. Eller tvärtom.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hund ok på Kungsleden

Hej Emma!

Väljer ni att vandra längs Kungsleden så är det inga problem att vandra med hund. Nu vet jag inte hur ni tänk ta er upp till fjällen, men tar ni tåget så kan kanske den klassiska sträckningen Nikkaluokta - Abisko vara ett alternativ. Den vanliga varianten är ju då att gå Nikka - Keb - Singi därefter följa Kungsleden norrut - Abisko. Ett kortare alternativ är att vandra längs Vistasvaggi, Nikka - Vistas - Alesjaure därfter Kungsleden till Abisko.

Det finns gott om fina tältplatser längs med båda alternativen, båda sträcknigarna går också utmärkt att vandra med hund det kan mina två lurvpellar till jyckar intyga :)

Alternativt kan man ju gå åt andra hållet, men om man har hund med sig så tycker jag att det känns bättre att klara av den korta bussturen det första man gör efter att ha klivit av i Kiruna. Busschaufören har ju trots allt rätt att vägra ta ombord hund på bussen och sånt är inget som jag tycker om att fundera på under vandringens gång. Fast med det sagt så har jag aldrig blivit vägrad att ta ombord mina hundar på bussarna i Norrbotten, men det finns någon/några skräckhistorier här på forumet om de som blivit vägrade.

Mvh Jesper

Hej och tack för era svar!

Jag har funderat på sträckan mellan Ammarnäs och Hemmavan. Är det någon som har dåliga eller bra erfarenheter av denna sydligaste del av Kungsleden?

MVH Emma

underdoggy; sa:
Hej och tack för era svar!

Jag har funderat på sträckan mellan Ammarnäs och Hemmavan. Är det någon som har dåliga eller bra erfarenheter av denna sydligaste del av Kungsleden?

MVH Emma

Hundar är inte välkomna i STF-stugorna på södra delen, men ni skulle väl tälta.

Det är inga problem att gå den sydligaste delen av Kungsleden, och tänker du tälta så spelar det ju ingen roll om du inte får ta med dig hunden in i stugorna.
Det är lättvandrat och mycket vackert, och över Tärnasjön halvt absurt med alla långa broar. En stor fördel är att det är mindre folk där än på den norra delen, alltså kring Kebnekaise.
Om du har tid och ork så rekommenderar jag en dagstur upp på norra Sytertoppen. Där är det hur fint som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips