Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej,
Kan någon tipsa om en lämplig vandring i tre dagar kring Tärna-Hemavan fjällen? Undviker helst kungsleden, viterskalet och däromkring. Letar en tur som tar oss upp på lite toppar.
Hej
Jag har gått lite granna närmare Norge efter blåvägen. Titta på kartan så ser du. Vi har vandrat upp mot rörvattnet ifrån Bredviken och sedan vidare tillbaka mot hemavan. Kåtaviken har finna grottor och mjölkbäcken finns det många fina ställen. Vi har dock inte gett oss upp på några toppar. Det går bussar så transporten är inga problem. Naturen är mycket fin och man ser inga andra människor när man är borta från lederna.
Rekommenderas
mvh
ht
Hej.
Jag har genomfört en givande tur på Södra Storfjället. Starta i Tärnamo och gå tvärs över fjällmassivets östra del till sjön Ropen. Topparna i denna del är runt 1200 m och erbjuder trevliga toppbestningar. Från Ropen rör ni er därefter längs en led nordväst i skuggan av Ropentjåkke. Vik av norrut vid Durrenjaure och vandra över Södra Storfjällets västra delar. Här visar sig fjället från sin trevliga sida med en lättvandrad fjällhed under fötterna. Avsluta turen i Joesjö. Som inlägget tidigare påpekade så är bussförbindelserna bra här. Det som ni bör tänka på är att vadet av tilloppet av Ropen inte bör göras för sent, dvs. alltför nära Ropen. Där är jocken strid och djup.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...