Vandring i Verbier

Hej!

Jag ska till Verbier i slutet av juli och tänkte vandra en del. Är det någon som har förslag på trevliga vandringar? Måste man ha någon form av specialutrustning? Jag tänkte bara köra på med mina vanliga gympadojjor eller teva-sandaler... är det kallt om man vill lite högre upp? Är en riktig alprookie, har inte vandrat på högre höjd tidigare.

hälsningar,
Daniel

Hej

Var i Verbier främst för att klättra och köra mountainbike sommaren 2000, men en vandring han vi med också. Vi gick up från byn, och gick en led åt vänster nerifrån sett. Målet var ett rätt mäktigt stup vid namn Chute du Bisse, om jag minns rätt. Därifrån gick vi ner i dalen, och lyckades få en skjuts tillbaka till Le Chable, därifrån kabinen till Verbier startar. Vad jag kommer ihåg var leden bra, så löpskor kunde fungera bra. Nedstigningen i slutet var ganska lång, så stavar rekomenderas om du har lätt för att få ont i knäna. Kom också ihåg att solen är ganska stark på den höjden, och vädret i bergen kan ändra snabbt, d.v.s. en varm, solig dag kan bli dimmig och kall mitt under vandringen.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips