Vandring i Livigno, St Moritz, Bormio

Jag ska spendera fyra nätter i Alperna/Dolmiterna och undrar om någon har några tips på vandringar att dela med sig av. Är främst på jakt efter en 2-3 dagars tur.

Veckan innan kommer jag och sambon att vara vid Comosjön så de områden som är nära och aktuella är St Moritz, Livigno, Bormio eller något liknande. Kommer de övriga dagarna att klippklättra, göra en toppbestigning eller prova på Via Ferrata beroende på vad som finns på det stället vi kommer till.

Tacksam för alla tips!

Jag har fått samma fråga privat och tänkte passa på med en deklaration. I princip berättar jag bara om vad jag själv har gjort; eljes börjar jag planera andras turer,
vilket tar emot, speciellt om det är snäva tidsramar.

I det här fallet vet jag inte ens om det är viktigt att återvända till startpunkten,
vilket givetvis vore en begränsning. Förra årets augustitur gick från Sta Maria in Müstair genom ett hörn av Stelvio mot Livigno, upp genom Val Federia, därifrån över gränsen, tvärs över Engadin
(Inndalen) mot Bergün och Oberhalbstein, vidare till Maloja och över gränsen till Valmalenco, 11 dagar. Det är möjligt att de första dagarna kan ge uppslag till en egen tur.
Berättelse och bilder finns på http://www.huthyfs.com

Annars är mitt enda tips att skaffa t ex en schweizisk vandringskarta över Oberengadin
eller Kompasskartan Bormio-Livigno som troligen finns på Kartbutiken i Sthlm
och studera lederna som finns inritade där.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips