Vandring i Fjordnorge

Hej!

Jag är sugen på att åka på en trevlig vandring längs någon Fjord i Norge i sommar. Jag tänker mig en tur på max 6 dagar och gärna med start och mål på samma ställe så att vi kan ställa bilen någon stans. Är det någon som har ett bra tipps, vi är relativt vana vandrare men verkligen inga experter. Någon som har ett förslag på en lämplig rutt?

//Lobbe

Hej! Gå in på turistforeningen.no och kolla runt vilken fjord som skulle passa. Exempelvis Lysefjorden. Kör till Stavaner parkera, finns parkeringshus, ta båt till ett ställe utmed fjorden och börja g. Kolla stavanger.kommune.no för att ta reda på var ni kan parkera och när båten går. Hoppas ni hitta något kul!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En klassisk tur er Aulandsdalen kombinert med Flomsbanen. Dere kan f.eks. parkere i Aurland. Ta bussen/Flomsbanen til Myrdal togstasjon. Ta tog til Finse og gå derfra ned Aurlandsdalen. Da starter en med høyfjellet på 1266m og ender ved fjorden. Ps: fjordutsikten er ikke denne turens sterke sider, men landskapet er fantastisk. Turen egner seg ikke for folk med høydeskrekk.

http://www.aurlandsdalen.no/

Vid Geiranger finns det en mängd vidunderligt vackra vandringar. De flesta är dagsturer dock. Man utgår från byn Geiranger och går längs bergssidorna med utsikt över fjorden. Jag gick själv ett par turer i somras.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips