Vandring i februari?

Hallåj,

Tänkte höra om det finns någon plats i Europa dit man kan åka för lite varmare väder och vandring i februari?

Nu tänker jag inte på några jättehöga vandringar, men kanske ~1500m.

Mest bara för att komma bort från kylan och mörkret här i norr och få blanda lite sol med bra vandring.

Hej,
tänker spontant på Kanarieöarna men har aldrig varit där. Det lär finnas fin vandring särskild på ön Gomera har jag läst om.
Sedan finns också Azorerna, har dock ingen erfarenhet där heller.
Mvh Veni

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Öar

Kanarieöarna, Madeira, Azorerna och Malta kan jag "gå i god för".
Lite utanför Europa finns ju bl.a. Turkiet, Jordanien och Israel samt Marocko, vilka jag läst om men inte själv provat.

Azorerna

Har vandrat på Azorerna, inte i februari men i början på april. Innan vi åkte försökte jag läsa in mig om vädret där. Förstod att man alltid måste vara beredd på ostadigt väder på Azorerna, att man alltid först måste se ut genom fönstret och sedan planera dagen. Om du åker i februari antar jag att risken för vind och regn är större.

Vi vandrade på öarna Horta och São Miguel. Det fina med Azorerna är att de har bra information på nätet om vandringar. Lider av höjdskräck så måste skippa vissa av dem, men tuffare människor än jag kan tycka att det är kul. Turerna var också väl markerade i verkligheten. Det var inte alltför mycket turister där, fanns oftast en enkel lunchrestaurang i varje by och portugiserna var trevliga. Plus att de ofta pratade engelska. Fin natur.

Hej igen,

Blev faktiskt rekommenderad Madeira av en arbetskamrat också.

Är väldigt sugen på att fara dit i början av Mars, för att kombinera 1-2 dagar med vandring och sen bara sol och njuta lite.

Vet ni något område som är bra att bo på för att ha nära till lederna? Jag slipper ju helst att behöva ta typ buss/bil till lederna :)

avslutad210712

Gäst
Hallåj,

Tänkte höra om det finns någon plats i Europa dit man kan åka för lite varmare väder och vandring i februari?

Mest bara för att komma bort från kylan och mörkret här i norr och få blanda lite sol med bra vandring.

Norrbotten i år för vi har bara plusgrader. Tyvärr får du dras med en j*vla massa regn och en j*vla massa is på marken. Men vill du paddla har vi öppet vatten. I mitten på januari........

avslutad210712

Gäst
Hallåj,

Mer seriöst drar vi till Gran Canaria på två veckor och där gör vi dagsturer varje dag. Och den här tiden på året åker man till sydvästra delen av ön för temperaturen där skiljer sig markant mot Maspalomas och orterna "ovanför".

För första gången ska vi dra in till mitten av ön. Blir skoj att se något annat.än turistorterna för på en del av ön "odlar man tomater men i Puerto Rico odlar man hotell"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips