Vandring för nybörjare

Hej!

Är en relativt ny vandrare som undrar hur man ska planera stäcka/tid vid vandring. Jag och min sambo har funderat på att ta ett par dagar på skåneleden, men jag vet inte hur jag ska planera det hela. Hur långt kan man räkna med att gå på en dag på Skåneleden? 20km? Hur läng tid tar det att gå 10 kilometer om man är något så när vältränad, men inte är allt för vandringsvan?

MVH
Annette
 
De flesta går ca 3-5 km/h. Har du ingen packning så ligger du nog på 5 km/h vilket gör att 10 km tar ca två timmar. Med packning beror ju på hur mycket vikt du bär, men med 4 km/h tar 10 km två och en halv timma.

Utan att ha gått Skåneleden vågar jag nog säga att du klarar 20 km per dag, men andra som gått leden får nog säga sitt. Skåne skall ju vara rätt platt har jag hört. ;)

/Jonas U
 
Njut!
Jag är själv en "hetsvandrare" som vill gå fort, raskt & räkna kilometer (gärna med en altimeter och en GPS). Min käresta lugnar dock ned mig och ser till att jag luktar på blommorna, lyssnar till fåglarna och njuter av lugnet i naturen. Med 2.5 km/h hinner man med detta. Inga problem att nå 4 km/h med 20 kg packning, men då blir det ett träningspass istället. Sätt ribban lågt så hinner du grilla ett par korvar extra när du kommer fram om du råkar knalla lite fortare.

/Lars
 
Räkna höjdmetrarna

Håller med om att det är bättre att ta det lite lungt och njuta. Hastigheten beror ofta på hur stort gäng ni är som knallar men min erfarenhet är att 4 km i timmen är ganska normal vandringstakt när du släpar runt på ryggsäcken full med packning. Lägger du in lite småraster så blir snittfarten kanske 3 km i timmen. Dessutom är höjmetrarna jobbiggare än längdmetrarna. Lägg på 10 minuter för varje hundra meter stigning.
 
Är det bara ett par dagar ni ska vara ute är det inga problem att avverka 20–25 km om dagen, och ändå hinna med att ”lukta på blommorna”
Som de andra här redan har skrivet är 3–4 km i timmen ett lagom tempo, men det beror också på var på Skåneleden ni har tänkt att vandra. Ju längre norrut på leden ju mer kuperad blir terrängen. Och självklart är åsarna också kämpigare att ta sig över än att vandra Österlenleden och syd till Nordleden.
Själv har jag varit ute i 14 dagar med dagsetapper på 25–29 km utan att vara ett dugg vältränad. Man orkar mer en man tror. Håller ni er till övernattningar i vindskydd så sparar ni dessutom in vikten på på tält och annan utrustning.

Lycka till
/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.