vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti

Daniel

Gäst
Vi ska vandra från Nikka till Abisko via Vistas, nordnordöst
på omarkerad led över kalfjället sedan ned i en dalgång upp igen och slutligen genom Lapporten till Abisko.
Finns det någon som vet ngt om fisket i trakterna och hur
terrängen ser ut? Funderar på att ta båten upp i Vistas så långt det går, det ser sumpigt och tråkigt ut på kartan i början av dalen. Missar man ngt då? Tacksam för tips!

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Ta båten!!
Det är ganska mycket sly i nedre vistasdalen, och det kan vara minst lika trevligt att åka båt den aktuella sträckan som att vandra den.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HA

Gäst
Tips!

Vistasbäcken har inte mycket att erbjuda i fiskeväg, tror vattnet är för sterilt högre upp, längre ner finns endast sik och gädda. Förmodar att du kommer att passera Alesjaure och sedan vidare österut mot rautas. Sjöarna Miesak och Apphar är tillåtna att fiska i, vissa av förbindelserna mellan sjöarna är förbjudna, detta ser du på en speciell fiskekarta som du ska få när du köper fiskekort. Köp fiskekort när det i området rör sig många samer och fisketillsyningsmän. Finns stor röding i sjöarna, var själv där i mitten av maj och drog storfisk på vårisen. Kommer man rätt tid är lyckan stor. Emellertid har jag hört att fisken ska vara svår på sommaren. Kvoteringen av Alesätno har släppt för i år så det är fritt att fiska där. Högre upp finns det endast röding, längre ner vid en bro finns ett fall som hindrar fisken från rautas att komma högre. Vid bron och en bit neråt dominerar rödingen och en del öring, längre neråt tar harren över. Sen finns det en del röding i Pessinasjön, fast det bedrivs mycket pimpling här på vintern. I Tjuonavagge finns det två sjöar, en mindre och en lite större, välj den mindre. Ha det så trevligt på turen, var själv alldeles nyligen sträckan Årosjokk-Abisko, tyvärr hindrade vädret oss lite med våra fiskeplaner pga regnet och blåsten.

MVH H.Aro Kiruna

Daniel

Gäst
Tack för tipset, har du ngt favoritbete?

Tack för tipset! Det är väl Kirunakortet man ska köpa så man inte gör bort sig? Har du ngt tips på bete där vi ska fiska, tänkte köra med vibrax och mask. Eller har du ngt bättre förslag?

HA,KRN

Gäst
bete

Hejsan!
Själv fiskar jag numera endast med flugspö, men dina förslag är nog inte helt fel. Vibraxer i olika färger, kompisen hade det lyckosamt med en storlek 2, Svart sked med gula prickar.
Annars ett sätt som brukar vara utslagsgivande i sjöar efter röding är pimpel med mask. Gör på följande sätt att du monterar en pimpel (Kaitumspecial har nog en bra gång i vattnet(ej för slängig) med många olika färger) därefter knyter du på en ca 40-50 cm lång tafs och sedan kroken med mask. Tror att det är detta avstånd, du kan ju alltid variera och prova dig fram. Fisketekniken är jag inte heller så säker på, men ett sätt är att du drar in pimpeln med en spörörelse och sedan låter den sjunka samtidigt som du sänker spöt och vevar in löslinan, sedan håller du på så tills anordningen är i land. Tekniken är ungefär detsamma som när man tar in en stor fisk vid havsfiske. använd bara inte för hastiga rörelser. Inslag av rött i pimpeln är nog att föredra.
Många ur lokalbefolkningen använder sig av denna fiskevariant med ofta gott resultat. Det är nog inte en så bra taktik i för grunda sjöar.
Skeddrag typ lillöringen kan nog vara bra för rödingen, medans jag själv ofta förut använde mig av King str. 2 Guld, en spinnare som ofta räddade mig då öringen var svårtrugad med annat.
Alesätno är för övrigt ett paradis för spinnfiskare.
Lycka till, hoppas mina råd gav dig lite!

MVH H.Aro KRN

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips