Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)

torkade hela citroner

... torkad lime är en "persisk specialité".

De torkade limefrukterna ser också hemska ut, men är väldigt "ultra light expedition kevlar North Face", fast ganska skrymmande... typ ping-pong-boll i både vikt och volym.

Det finns en maträtt som heter "Ghorme Sabsi" som är en jämrans massa örter (bla. bockhornsklöver) man kan köpa torkade, torkad lime, "black eye" bönor... och kött (det är det som är "Ghorme", men precis som sjömansbiff varken är gjort på sjömän, eller enbart äts av dem så har namnet blivit liksom ett "varumärke").
Schysst nagg är det iallafall!
Jag har en påse och det åker nog mer på nästa tur... gankar ba..set ur varma koppen :eek:)

Haken som JAG upplevt är att de behöver "ligga till sig", vilket för visso gäller mycket torkat.

Nu har jag precis preparerat en Outdoor Moussaka :eek:)
Torkat kanelfräst köttfärs, trummat ihop torkade auberginer, andra grönsaker och champinjoner.
Dessutom har jag Joanna's "oljeimpregnerade bulgurgryn istf. potatis. Totalt blir det nog 250g torrt och 600g blött per portion, så det är tyvärr i vanlig ordning när jag gör sånt alltför väl tilltaget.
Men JÄÄÄKLAR va mumsig det kommer att bli - vågar jag nämna att vi skall släpa med rödvin att ha till, eller blir jag utslängd ur forumet då ?

Taggad, torkad, trimmad och snart tuggad... Håkan
 
(...) "Ghorme Sabsi" som är en jämrans massa örter (bla. bockhornsklöver) man kan köpa torkade, torkad lime, "black eye" bönor... och kött (...)
Åh, hittade du färdig torkad örtblandning till "Ghormeh", eller hela rätten? Det är ju alla örterna, "Sabzi", som är så arbetsamt att fixa själv - jag har inte orkat göra det många gånger, och då bara som färsk hemmarätt. Tack för tipset, skall spana efter påsarna nästa gång jag handlar!

En varning ang. citroner och lime: det går bra att torka dem hackade inkl hela skalet, men ska man blanda in dem i mat som inte skall ätas eller torkas direkt, så gäller det att riva det gula från skalet, trycka ut saften, och slänga det vita - det är där den beska smaken utvecklas med tiden, om det får ligga i "blöt" mat. Jag förstörde en hel sats hummous genom att vara för lat och bara slänga med hela citronbitar i mixern i stället för att göra rätt.
Efter att jag låtit den stå en dag i kylen i väntan på torkning, tyckte inte ens jag som annars gillar det beska i citronskalen, att hummouset var gott.
Torkar man citronskalshaltig mat direkt och äter direkt efter återvattning är det dock ingen fara, men det bästa är som sagt att ta med torkade citrusfrukter separat.
 
Ghormeh...

"färdig torkad örtblandning till "Ghormeh", eller hela rätten?"

Näe, det var en påse torkade blandade grönsaker av "örtslag", dvs. bockhornsklöver etc.(av märket Famous), Här i Västerås har vi ganska livaktiga kulturinslag och många "mysko" mataffärer... där jag handlar alldeles för mycket ;o)
Kruxet är väl att det är "basen" i grytan. Sedan bör man komplettera med torkad lime (som man precis som du antyder har i grytan med inte äter), bönor (och de är ju notoriskt svåra pga. lång koktid) och om man så vill kött...

Sitter för övrigt och klurar på hur man skulle kunna få till något "Columbianskt" med mango, koriander, lime och så, fastän det "på riktigt" skall vara färskt.
 
Nordamerikanskt/indianskt

Måste bidra med den bästa friluftsmaten (imho), nämligen pemmican!

+Hög energi/vikt
+Kan ätas kallt
+Gott
+Kan kompletteras med andra saker som grönsaker, kryddor, ris, pasta osv.
+ Hållbart
+ Litet/lätt emballage

- Måste göra själv, vilket tar lite tid men att köpa ghee underlättar processen.
- Folk runtomkring tror man är galen (kan vara + också beroende på läggning!)

Ett alternativ som jag testade på senaste turen är torkat kött (lättsaltat) som jag åt som tilltugg till en soppa bestående av smör+ buljongtärning som jag smälte i varmt vatten.

Om jag inte har pemmican tillgänglig så funkar REAL förstärkt med SMÖR eller ghee bra.

Förövrigt är jag imponerad av folk som är sugna på att laga mat ute, jag gillar att laga mat hemma men när jag är ute så kommer det långt ner på listan av vad jag vill lägga tid på.
 
"Konstiga" affärer i V:ås

Var har du hittat roliga mataffärer i Västerås? Tror jag måste bredda mig från ICA och COOP...

//Erik (Inflyttad västeråsare)

Längs Stora gatan mot oxbacken ligger ett par och längs den lilla tvärgatan Källgatan.
Du har "Allans Livs", "Sahand" mfl. och sedan finns ju Parma på Källgatan (Italienska gottegrejjor).
Jag hittade även en jättemysko affär vid Bondegatan 5 en halvtrappa ner i källaren, men den kanske inte finns kvar.
..."and that's just the beginning", som man säger i bättre filmer :eek:)

Mannen med fullproppad frys och konstigt kryddskåp.
 
Torkar man hemmagjord hummous blir det inte pulver p g a fettinnehållet från tahinan (sesamfröpastan), utan mest som en fast, smulig massa, men det gör ju inget så länge den är vattenfri.
Tricket är att torka kokta och finmixade kikärtor separat, vilket är mycket lätt - det blir ett snustorrt pulver. När det är klart, blandar jag det med tahinan (som ju i sig är vattenfri) till en hanterlig konsistens. Jag gräver lite i botten på tahinaburken för att få med mer av det fasta proteinet än av det rinniga fettet.
Man får se till att packa den hemmagjorda hummousen väl - har man gjort den tillräckligt rinnig (dvs tsgit med mycket tahina), passar en påfyllningsbar tub bäst. Men jag gör den torrare och använder bara en liten plastask med tätt lock. Litar man inte på asken, kan man "fodra" den med matfolie, som sticker upp över kanten och knölas ihop på översidan innan man sätter på locket.

Gammal tråd men måste bara fråga:
I fält, när du blandar ner vatten och olja, får du då hommos på någon minut eller måste den typ ligga i blöt en hel natt för att få bra konsistens?
 
Gammal tråd men måste bara fråga:
I fält, när du blandar ner vatten och olja, får du då hommos på någon minut eller måste den typ ligga i blöt en hel natt för att få bra konsistens?
Absolut inte en hel natt! Den går att äta direkt, men sväller lite mer (och smakar lite bättre), om den får ståtill sig en stund (typ 5-10 min). Då upptäcker man ofta att man får fylla på lite mer vatten.
Lite lättare att röra ut om vattnet inte är alldeles iskallt.
Jag tillsätter bara vatten, oljan finns ju redan från den tahina som ingår. De färdigköpta pulvervarianterna är troligen lite magrare.
 
Absolut inte en hel natt! Den går att äta direkt, men sväller lite mer (och smakar lite bättre), om den får ståtill sig en stund (typ 5-10 min). Då upptäcker man ofta att man får fylla på lite mer vatten.
Lite lättare att röra ut om vattnet inte är alldeles iskallt.
Jag tillsätter bara vatten, oljan finns ju redan från den tahina som ingår. De färdigköpta pulvervarianterna är troligen lite magrare.

Tack för tipset! Ska börja tillverkningen redan ikväll. Ser fram emot hommos på knäckebröd på nästa veckas tur i Jämtland :)
 
De torkade limefrukterna ser också hemska ut, men är väldigt "ultra light expedition kevlar North Face", fast ganska skrymmande... typ ping-pong-boll i både vikt och volym.

Det finns en maträtt som heter "Ghorme Sabsi" som är en jämrans massa örter (bla. bockhornsklöver) man kan köpa torkade, torkad lime, "black eye" bönor... och kött (det är det som är "Ghorme", men precis som sjömansbiff varken är gjort på sjömän, eller enbart äts av dem så har namnet blivit liksom ett "varumärke").
Schysst nagg är det iallafall!
Jag har en påse och det åker nog mer på nästa tur... gankar ba..set ur varma koppen :eek:)

Hej,
Ghorme Sabsi är en persiskt nationalrätt och det har jag lagat många gånger hemma (har en iranskt man). Hemligheten med denna rätt är att den behöva kokas väldigt länge för att komma till sin rätt. Det finns en färdig blanding med boxhornklöver och persilja i de orientaliska matbutiker, fast jag föredrar färska grönsaker när jag lagar den hemma. Jag har aldrig tänkt på att den skulle kunna funka som friluftsmat. Den lång koktiden kan vara svar att lösa och därmed är smakupplevelsen inte densamma som hemma. Det är annars min favoritgryta i det persiska köket.
Mvh. Veni
 
Tjälknul som skivas tunnt och torkas ger fantastiskt goda chips som kan ätas som knaper eller blötas upp i vad som helst. Från 1kg färskt kött får man ca 600g tjälknöl och 300g chips.
 
för den som inte hinner/vill torka fjällproviant själv är invandraraffärer en guldgruva.
hitat nyligen:
  • "Lavashak", friska syrliga fruktläder med granatäpple. Vanliga i Iran med omnejd. De jag hittade var från Azerbajdzjan, fint inlagda mellan cellofanark och med inget eller minimalt tillsatt socker. Fördelen med fruktläder är att de packar mer kompakt än "vanlig" torkad frukt.
  • Goda, osaltade, torkade/rostade kikärter från Famous. Ätklara som de är och därmed perfekta i snacks/nödlunchpåsen, men funkar fint att toppa en middagsgryta med (precis innan man skall äta, annars hinner de bli för mosiga). Nackdelen är att de tar upp rätt stor packvolym i förhållande till sin vikt.
Fortsättning följer säkert ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.