Vandra södra kungsleden!

Hejsan!

Jag och min tjej tänkte vandra från högfjällshotellet i sälen till njupeskär i fulufjällets nationalpark.

Detta är vår första vandring o tänkte lite på hur man ska göra med mat under resan? Hur mkt man ska ha med sig och om det finns möjlighet o köpa mat på vägen?
Behöver vi ha med oss ett stormkök?
Finns vatten att få tag på under vandringen? :)

Tack på förhand!

Hej

Har ni tänkt tälta? Det ser ut att vara nästan 6 mil fågelvägen.
vatten som kommer från fjället kan du dricka, men ligger det en stugby uppströms skulle jag nog avstå

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi hade tänkt o tälta på vägen och det ser ut att finnas stugor och sånt ganska ofta fram till fulufjället sen blir det lite mera glest.

Vi har räknat med 8 mil dit sen buss hem :)
Så ca 4-5 dagars vandring.

Vårt tält har 4 000 mm vattenpelare så det tål nog vädret vi stöter på.

Kan hända att vi börjar vandringen lite närmare fulufjället för en kortare vandring men tänkte oss ändå en 3 dagars vandring iallafall :)

Men hur brukar man lösa maten? Packar man med sig allting?

Ni kommer att få en fin vandring både genom skogen och på fjället.

Maten ska ni ha med er för hela tiden. Jag tror inte det finns någon möjlighet att komplettera. Inget större problem på en, i fjällsammanhang, så pass kort sträcka. Vattnet är normalt drickbart i svensk natur, och då särskilt i fjällen, så länge det rinner. Det är ändå lämpligt att bära med sig en halv eller hel liter per person. Det gäller förstås särskilt vid varm och torr väderlek.

Ett stormkök (eller annan modell) med bränsle är förstås nödvändigt. Det är ett trevligt avbrott att koka kaffe, laga mat och vila en stund.

Glöm inte regnkläder och myggmedel!

Färden kan planeras redan hemma vid datorn, på kso.lantmateriet.se. Välj Fjällkartan överst till höger, skriv t. ex. Sälen som ortnamn, klicka på det som dyker upp och zooma sen till lämplig skala. På vandringen har ni med en fjällkarta som heter W2 och en kompass. Man kan inte utgå från att leden är perfekt utmärkt och skyltad.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips