Vandra på Island

Skall till Island i sommar och vandra lite, tänkte höra om ni vet något ställe jag inte får missa förutom dom vanliga turistställerna, som är ganska många, finns det något ställe som turister inte brukar besöka men som man bara måste besöka om man vet om det.

MVH Tompa
 
Om du kan tänka dig att vara "turistisk" och åka på valsafarie så kan det vara en häftig upplevelse. Tipset är isåfall att åka med någon firma på västkusten, från tex. stykkisholmur.

Valsafarie må låta turistiskt men att se en blåval live, 50 m från båten mitt ute på havet var inte bara häftigt, utan jättehäftigt!
 
Min åsikt, om den nu är värd något, är att om man är någonstans för första gången behöver man inte skämmas för att vara "turist". Åk med på diverse utflykter och se det som är värt att se. Har man specialintressen åker man med andra "specialturister" eller så lär man sig efter sjunde besöket vad som för en själv är värt att se.
 
Hej!

Ett område som kanske inte är så vanligt med som har både bra vandring och spännande historia är uppe i nordvästra hörnet "Hornstrandir". Om du ska vandra på höglandet så är bästa tiden sensommaren. För tidigt på sommaren kan vädret vara ganska lynnigt och högt vatten om du måste vada. Ett farsinerande land med mycket gästvänlig befolkning. Hur som helst så hoppas och tror jag du får en trevlig tur oavsett om du väljer dom vanliga vandringsstråkena eller dom lite mer avsides.

/Ulf
 
Jag skäms inte.

Jag håller med om att man skall besöka alla sevärdigheter. Jag åker inte till Island och missar allt häftigt för att söka något ingen sett, jag åker dit för att se alla sevärdigheter och sen om någon har något som andra turister inte brukar se eller hitta, platser, historier, vandrarstråk eller annat kul hör av er.


Tompa
 
Island är överlag mycket lättgånget i stora områden. Man har alltså inget större behov av leder för framkomligheten om man bara är i rätt trakt. Å andra sidan är vissa vulkaniska områden närmast oframkomliga. Det trista med Island är att det är ett helvete att få tag i bra kartor över annat än deres mest populära områden. Likaså finns inga broar i annat än de populäraste områdena.

Den förmodligen mest kända vandringsleden på Island är från Torsmörk till Landmannalaugar. Här är det massor av folk, man ser jättelika grupper som går mellan stugorna och får sin packning körd med bil!
Vill man inte riskera att få gå med en sådan grupp i hasorna ska man gå från Torsmörk norrut. Det ger uppförsbacke på det stora hela, men det är nästan inga som går åt det hållet.

Ett område jag gärna gått lite i men, missade är höglandet runt Kjölur. Där uppe finns några längre märkta vandringsleder.

Runt Myvatten fanns några kortare märkta leder, men inget för längre utflykter. Svårt med kartor värda namnet och bitvis ganska mycket lava och undervegitation.

Kan tillägga att jag gick från ett turistställe till ett annat och fick en fin tur. Från Gullfoss gick jag åt NV upp till ett mindre vattendrag och följde det ner till vägen mot Gejsir. Fanns ett mycket fint vattenfall i den älven.
[Ändrat av skrinnare 2006-02-18 kl 18:51]
 
Ja vandra på Island. Jag skulle säga att det finns hur mycket som helst att se på Island. Allt från fina fjordar, stenöken till aktiva oråden med lava. Om jag åket till Island för första gången skull jag försöka åka runt lite och ta dagsturer för att hitta vad som passar mitt tycke.

Jag flyttade till Island för två år sedan och har hittat vilka delar som passar mig bäst. Jag gillar norra Island.
Har oftare fint väder på sommaren än vad reykjavik området har. Och naturen passar mig bättre. Jag håller på "kalimantan (Ulf Strandberg)" tips Hornstrandir området. Det är ett ställe som jag absolut skall besöka.

Grimsey som är Islands nordligaste ö är också en fin dagsutflyckt.

Men det skall också sägas att det finns otrolig natur att vandra i bara några mil utanför reykjavik också. Man måste inte ta några långa resor för att hitta någon stans att vandra och saker att se.
 
Grundsten

Claes Grundsten beskriver en vandring på Island i nya boken Äventyrets stigar. Kanske kan vara värt att kolla upp? Bilderna är iaf fina.
 
Dimmuborgir

Dimmuborgir var det klart häftigaste på min två veckors biltur runt Island. När jag var där var det dimmigt och grått och landskapet gjorde sig som allra bäst. Vandrade runt en halv dag eller så. Missa inte Dimmuborgir vid Myvatn.

/Laila
 
Jag var på Island två veckor i somras. Jag skulle säga att vandringen Landmannalaugar - Thorsmörk är närmast obligatorisk om man tänkt sig att vandra på Island. Det är ett fullständigt fantastiskt landskap och jag tror inte det finns någon annan vandring på Island som slår den i fråga om unika naturupplevelser och omväxlande sceneri. Vi gick under högsäsong första veckan i augusti men jag kan inte påstå att det var särskilt trångt på leden. Visst ser man folk då och då men mestadels går man ensam. Jag skulle inte rekommendera att gå leden på andra hållet, dels för att det är uppförsbacke och dels för att man missar en del av utsikterna som breder ut sig (som man då får bakom sig). Om man går på "rätt" håll har leden ett mycket dramaturgiskt upplägg där nya landskapstyper öppnar upp sig med jämna mellanrum på ett väldigt effektfullt sätt.

Andra veckan hyrde vi jeep och körde bl a över Kjölur och upp över Nordlandet och ner längs sydkusten. Det är ett fascinerande land men vi såg inget som slog vandringen Landmannalaugar - Thorsmörk. De tre stora turistfällorna nära Reyjkavik är Tingvalla, Geysir och vattenfallet Gullfoss. De två senare är värda att besöka men Tingvalla kan man ärligt talat skippa om man inte är extremt intresserad av isländsk historia. Vattenfallet Dettifoss (störst i Europa) är mer imponerande än Gullfoss men ligger betydligt mer avlägset.

Avstå från att rida islandshäst med arrangörerna som utgår från Reyjkavik, det är bara turistfällor. Försök i så fall i stället hitta någon gård på norra Island som erbjuder ridning.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
m95mad Vandra på Island Trekking 1
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
scheindel vandra på själland? Trekking 0
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
LasseBergman Vandra på Olympen Grekland Trekking 1
pergit Vandra på Kretatips! Trekking 7
ceciliaw Vandra på Åland? Trekking 1
Per C vandra på Kreta Trekking 4
sjom Vandra på Sicilien Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.