Vandra nära Malmö

Hej!

Jag söker tipps på fina vandringsleder nära Malmö. Nära på så vis att det är lätt att ta sig till/från start och avslut (har ingen bil). Gärna ett par dagars vandring. Har googlat mycket men har svårt att hitta info om hur man tar sig dit osv. Vore super om ni ville dela med er av era favoriter!

Linnea :)

Med regionbuss och pågatåg kan du ta dig till många startpunkter, det finns t o m turförslag med anslutande buss och tåg. Fråga på turistbyrån och biblioteket.
Till bokskogen kan du nästan komma med stadsbuss. Kvarnby ändhållplats.

Egen cykel kan föra dig till flera fina vandringar nära stan.

Ås till åsleden kan du komma med tåg till starten och buss hem eller vice versa.

Till Dalby går buss och även så till startpunkter på Kustlederna.

go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag vill rekommendera Söderåsen. Börja med att ta tåg till Stehag och buss vidare till Röstånga och följ Skåneleden (Ås till Ås) till Åstorp. Därifrån går tåg tillbaka till Malmö.

Jag slår gärna ett slag för Genarp med anslutande naturområden Risen och Häckeberga. Krävs bussresa till Genarp men sedan kan man gå till fots. Risen är närmaste naturområde, det börjar nästan inne i centrum. Sedan finns stigar och skogsvägar mot Häckebergasjön. I Risen finns lägerplatser där man kan tälta eller sova i vindskydd. I Häckeberga naturområde får man tälta högst en natt (men det måste inte vara på iordningställda platser). Hela denna region innehåller mycket natur (mycket mer än t ex Skrylleskogen som dessutom är olämplig att tälta i) och det är betydligt färre besökare.

När bokarna slår ut på våren är alla dessa områden helt ljuvliga, men fina även på hösten. Just nu är det full fart på dovhjortarna som bölar och grymtar ganska ljudligt. Kronhjortarna har nog bölat färdigt, de är tidigare.

Gäller det skåneleden kan jag rekommendera denna mycket utförliga bok (2015 ver).

Bilagor

• 20221114_052610.jpg
    20221114_052610.jpg
    5.4 MB · Visningar: 129
Personligen tycker jag att Österlenleden längs kusten är svårslagen. Ta tåg till Ystad, vandra längs kusten upp till t.ex Simrishamn där det finns bussar och tåg hemåt. Vackert, men kanske lite för nära civilisationen för en del.

Skåneledens hemsida har annars gott om bra materiel, inklusive anslutningsplatser för kollektivtrafik: https://skaneleden.se/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips