Vandra med hund i Jotunheim

Hej!
Jag och ett par vänner har tänkt åka till Jotunheim och vandra. Vi har tänkt gå Gjendesheim - Glitterheim- ev. Glittertinder - Memurubu - Gjendesheim. Två av hos har hund, en tollare som väger ca 20 kg och en dvärgpinscher som väger ca 5 kg. Jag undrar om det är någon som har vandrat dessa lederna med hund och hur det var? Går det att ha med hundar tycker ni på dessa sträckorna?
Tack på förhand!

Logimöjligheterna inomhus kan vara lite kringsskurna i hyttorna i södra Norge.

Jag har bara erfarenhet av att gå på skidor i området men med min hund en Samojed så skall det till ren klättring för att han skall få problem i fjällterräng.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har vandrat söder om Jotunheimen,sjön Bygdin.Både på och utanför led,med en del toppturer,brant stigning.Hunden är en Perro,vikt 16 kg.Vid torrt väder och utanför led,sliter det en del på trampdynorna med lavar,fjällbjörk och markkrypande enbuskar.Tassalva och hundskor/skyddsskor löser det problemet.På höjd över 1500 m.ö.h är ett värmetäcke bra att ha till hands.Hundförarbälte gör också stor nytta att hålla hunden under kontroll och att ha armar/händer fria.Inte tillåtet att gå med okopplad hund i Norge.

Bilagor

• GOPR0051.jpg
    GOPR0051.jpg
    58.6 KB · Visningar: 470
Gjendebu har bra hundrum, och det går bra att ha med hund på båten. Mycket roligare hytte än Gjendesheim. Memurubu - Gjendesheim är en del klättring på block, kanske jobbigt för den lilla hunden om den inte gillar att bli buren? Annars är det väldigt stenigt, ha med tassvårdskit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips