Vandra med hund i Jotunheim

Hej!
Jag och ett par vänner har tänkt åka till Jotunheim och vandra. Vi har tänkt gå Gjendesheim - Glitterheim- ev. Glittertinder - Memurubu - Gjendesheim. Två av hos har hund, en tollare som väger ca 20 kg och en dvärgpinscher som väger ca 5 kg. Jag undrar om det är någon som har vandrat dessa lederna med hund och hur det var? Går det att ha med hundar tycker ni på dessa sträckorna?
Tack på förhand!

Logimöjligheterna inomhus kan vara lite kringsskurna i hyttorna i södra Norge.

Jag har bara erfarenhet av att gå på skidor i området men med min hund en Samojed så skall det till ren klättring för att han skall få problem i fjällterräng.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har vandrat söder om Jotunheimen,sjön Bygdin.Både på och utanför led,med en del toppturer,brant stigning.Hunden är en Perro,vikt 16 kg.Vid torrt väder och utanför led,sliter det en del på trampdynorna med lavar,fjällbjörk och markkrypande enbuskar.Tassalva och hundskor/skyddsskor löser det problemet.På höjd över 1500 m.ö.h är ett värmetäcke bra att ha till hands.Hundförarbälte gör också stor nytta att hålla hunden under kontroll och att ha armar/händer fria.Inte tillåtet att gå med okopplad hund i Norge.

Bilagor

• GOPR0051.jpg
    GOPR0051.jpg
    58.6 KB · Visningar: 460
Gjendebu har bra hundrum, och det går bra att ha med hund på båten. Mycket roligare hytte än Gjendesheim. Memurubu - Gjendesheim är en del klättring på block, kanske jobbigt för den lilla hunden om den inte gillar att bli buren? Annars är det väldigt stenigt, ha med tassvårdskit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips