Vandra i Valle

Hejsan! om detta ämne redan finns så ber jag om ursäkt dock hittade jag inget då jag sökte. Det är så att jag för några år sen var med i en grupp som iordningställde en del av "Valleleden" när Skara kommun startade sitt projekt vandra i Valle. och häromdagen åkte jag förbi den sträckning som jag var med och gjorde iordning varpå jag började fundera. Är det många som vandrar på Valleleden, jag vet att den inte är särskilt lång, men den ligger ju fint och det finns annat av intresse i området. Så frågan är väl egentligen är det någon här som vandrat den? och vad tycker ni om skötseln, jag är inte inblandad längre, men har en viss stolthet i mitt arbete och vore tråkigt om leden fått förfalla :)

Nu var det något år sedan jag senast gick någon längre sträcka i Valle, men naturskönheten kan man knappast klaga på och den del som jag gick var helt ok beträffande röjning och spångning. Däremot så "lider" ju lederna i Valleområdet lite av att mer utgöra ett stignät än att vara en tydlig led med start- och slutpunkt, som Bergslagsleden, eller ringled, som t.ex. Kinnekulleleden. Jag tror att en sådan led som Valleleden mer lockar dagsvandrare och inte den typen av vandrare som går i två-tre dagar med övernattningar i fält.

Men det finns ju alla möjligheter att sätta ihop en egen vandringstur - något som jag tror kunde bli fint vore att kombinera delar av Billingeleden (som tyvärr var rätt embarlig sist jag gick där) med delar av Valleleden för att sedan fortsätta via Axevalla hed eller Varnhem ner mot Hornborgasjön och sen knyta ihop lednätet runt sjön för att få en "Hornborgaled".

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re

Har faktiskt tänkt gå en bit av valleleden imorgon om vädret inte är alltför trist. Du har dock helt rätt i att den förmodligen saknar en del av det som lockar långvandrarna.. Har tittat på att gå Billingeleden i sommar, men om den inte är i något vidare skick kanske jag tänker om. En Hornborgaled vore ju en rätt lockande tanke, får lämna in ett medborgarförslag så att de gör iordning och marknadsför en sådan ;-)

// Aron

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips