Vandra i vättlefjäll med barn?

Jag har planerat att vandra i vättlefjäll (kortvättlen 15 km) i sommar med min pojk på två år.
Har funderat och tror att det är lämpligt att räkna på ca 3 km per dag, han skall få gå det mesta själv då jag bär ryggsäcken. Har planerat att det får ta 5-7 dagar.

Någon som har vandrat med barn? Vad ska man tänka på?
Något tips på packningen till mitt barn?
Nu har jag mest planerat att vi ska utforska och leka i skogen och leka och gå lite. Så att han vänjer sig vid att vara ute i skogen. Sedan nästa år så blir det mera av vandring.
Iallafall gå bort så att man är en bit från andra folk och sedan bara mysa.

Börjar bli osäker på om jag kan göra det ensam med ett så litet barn, nu är vi ute ca 1 - 2 timmar varje dag och promenerar. Dock utan packning.

Jag har inte vandrat med så små barn, men det låter mysigt!
Det blir ju en hel del packning för dig att bära... Skall ni sova i tält? Tält, sovsäckar. liggunderlag, kök, mat, vatten, kläder, regnkläder, mm för en hel vecka blir ett rejält lass!

Det verkar finnas två varianter på kortvättlen, men jag hittar ingen karta över sträckningen på nätet. Vilken väg har ni tänkt att gå? Beroende på hur ni går kan det finnas möjligheter att fylla på vatten mm. på vägen.

En hel vecka är ju ett rejält åtagande, men eftersom det är så nära "civilisationen" är det ju lätt att bryta! :)

Ett alternativ är ju att börja med en natt?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips