Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vandra i Sösjöfjällen

Hallå alla! Skulle gärna uppskatta utsidans medlemars kunskap om Sösjöfjällen :)

Jag ska dra mig ut på tur här nu på Fredag (22 sep) och vill veta om ni har några tips på turer. Åker hemåt igen senast den 29, så dryg 6-7 dagar i fjällen.

Vart är bäst att ställa bilen? Finns det några fina utsikter ? Är det fint uppe vid grönfjället? Tältplatser ?
Tar mer än gärna emot alla typer av tips och förslag :)

Kan tillägga att jag är en erfaren vandrare och har gått på östra sidan av mjölkvattnet.

Hallå alla! Skulle gärna uppskatta utsidans medlemars kunskap om Sösjöfjällen :)

Jag ska dra mig ut på tur här nu på Fredag (22 sep) och vill veta om ni har några tips på turer. Åker hemåt igen senast den 29, så dryg 6-7 dagar i fjällen.

Vart är bäst att ställa bilen? Finns det några fina utsikter ? Är det fint uppe vid grönfjället? Tältplatser ?
Tar mer än gärna emot alla typer av tips och förslag :)

Kan tillägga att jag är en erfaren vandrare och har gått på östra sidan av mjölkvattnet.
Sösjöfjällen är riktigt fina. Ska du mot grönfjället så är nog lättast att åka in på vägen som går mot sösjön och sen gå genom skogen. Det finns en markering efter den vägen som tar dig upp på ett lätt sätt genom skogen. Kommer dock inte ihåg vart den startar men det är markeringar på träd som dock kan vara svår att hitta.

Jag tycker dock att du ska åka en bit till och gå upp mot stapeln och kyrkan. Det är otroligt fint runt stapeln med kala berghällar att gå på. Och kyrkan är en spektakulär topp, söderifrån ser den verkligen ut som en kyrka :)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sösjöfjällen är riktigt fina. Ska du mot grönfjället så är nog lättast att åka in på vägen som går mot sösjön och sen gå genom skogen. Det finns en markering efter den vägen som tar dig upp på ett lätt sätt genom skogen. Kommer dock inte ihåg vart den startar men det är markeringar på träd som dock kan vara svår att hitta.

Jag tycker dock att du ska åka en bit till och gå upp mot stapeln och kyrkan. Det är otroligt fint runt stapeln med kala berghällar att gå på. Och kyrkan är en spektakulär topp, söderifrån ser den verkligen ut som en kyrka :)

Jag får hålla utkik!

Det låter super. Det ska jag definitivt göra, tack för tipset ☺☺

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips