• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandra i Nya Zeeland och Chile

Hej!
Ska åka jorden runt i vår och hamnar så småningom i dessa länder. Eftersom jag är friluftsmupp vill jag givetvis vandra, så jag vill ha tips. Kommer åka själv men förmodar att jag träffar andra. Vad ska jag inte missa och vad ska jag undvika? Är mars/april i Oceanien och april/maj/juni i Sydamerika. Om någon vill hänga på är det bara att höra av sig!
 
vad kostar biljetten??

Hej!
Läste ditt inlägg och blev lite nyfiken, ska nämligen också jorden runt, har kontaktat både STA travel och kilroy, och båda säger att biljettpriset höjs med 4-5 tusen kronor om man väljer att inkludera sydamerika på sin jorden runt resa... så detta innebär att min biljet skulle gå på 20000+. Men som du är jag en friluftsidiot och bara måste vandra inkaleden i peru och se titikakka sjön och en massa annat, så det är bortom diskussion att ta bort sydamerika från rutten.. Jag är nyfiken på vad du fick betala för din biljett och vilket resebolag du har???
Tacksam för svar, och trevlig resa!
Mvh Annie
 
Man måste tjata lite och och ringa flera gånger till flygbolagen. Jag har en biljett som är med Quantas/Brittish Airways och grundpris är 13 900 + flygskatt. Fyra eller fem stopp ingår, fast det är lite trixigt. Slutsumman med visum i Australien 15 500 kr. Bokade hos STA, men jag vet att flera andra byråer har denna biljett. Lycka till!
 
NZ Vandring

Hej,

Den flesta av NZ alla nationalparker är otroligt lättillgängliga, ofta ser man "bergen" om man bara spejar ut över slätterna.

Om du vill uppleva vandring som inte liknar nåt du kan se i Sverige så är Tongariro National Park ett bra exempel. Ligger på Nordön.

Det är som att vandra på månen, gamla vulkaner. Bla. så kan man gå upp på Mt. Ngaruhoe 2291 möh (högre än Keb.)

Berget är för övrigt modell för Mt Doom i Sagan om ringen trilogin om jag har förstått det rätt!

Parken är världsarv, det finns stugor, men det går även bra att tälta vid stugorna. Jag har för mig att vi gjorde en tur på ca 3 dagar. Så alla möjligheter finns.

Lycka till.

/Ulf
 
kötider på vandringsleder

Var i Nya Zeeland för ett tag sedan och insåg att vandringens möjligheterna var enorma. Ett minus är dock att många leder eller stugor är uppbokade sedan lång tid tillbaka (måste vara ute i god tid). Detta gäller främst de kändaste lederna, typ vid Milford sound.

Henrik
(såg inlägget på framsidan, insåg inte att det var tjejforum förrän nu :)
 
Re: NZ Vandring

uljo2; sa:
Hej,

Den flesta av NZ alla nationalparker är otroligt lättillgängliga, ofta ser man "bergen" om man bara spejar ut över slätterna.

Om du vill uppleva vandring som inte liknar nåt du kan se i Sverige s?är Tongariro National Park ett bra exempel. Ligger p?Nordön.

Det är som att vandra p?månen, gamla vulkaner. Bla. s?kan man g?upp p?Mt. Ngaruhoe 2291 möh (högre än Keb.)

Berget är för övrigt modell för Mt Doom i Sagan om ringen trilogin om jag har förstått det rätt!

Parken är världsarv, det finns stugor, men det går även bra att tälta vid stugorna. Jag har för mig att vi gjorde en tur p?ca 3 dagar. S?alla möjligheter finns.

Lycka till.

/Ulf

Det aer bara att haalla med om Tongariro NP. Det finns faerdiga leder runt berget. En av dem tar en dag att vandra och daa aaker man dit med buss till ett staelle och sen vandrar man i naagra timmar och sen blir man haemtad paa ett nytt staelle. Enkelt och bekvaemt. En annan ide aer som sagt att gaa naestan hela vaegen runt och det tar tre dagar. Man aaker med samma buss som till staellet foer endagsturen och foeljer samma led upp till vulkanens topp men sen aer det en annan led som gaeller. Naturen aer olika foer varje dag saa det aer vaert att vandra daer i tre dagar. Efter tre dagar kommer man till ett litet sammhaelle daer man blir haemtad av buss. Vill man gaa hela vaegen runt saa tar det 4 dagar men daa blir det problem med busshaemtning. Tre dagaar raecker. Ta varma klaeder med dig och raekna med snoe. Jag fick snoe daer i januari.

Ett annat staelle som har bra leder aer Stewert Island som har bra leder 3-sagar eller 6-7 dagar och daa finns det stugor att sova i. Vill man gaa hela vaegen runt oen saa boer man hataelt med sig. Det tar 10-14 dagar att goera det eller aennu mer om man vill... Stewert island aer den tredje stoerst oen paa NZ och ligger soeder om Sydoen. Inte saa dyrt att aaka dit och baaten gaar fraan Bluff om jag inte minns fel...

Ha saa kul!

/Stellan
 
Vandring NZ

Jag pluggade i Dunedin på Sydön. På västkusten på sydön vid glaciärerna finns Coppland Track. Den tar 2 dagar( en i varje riktining) och man går i en dal till en stuga med varma källor. Vi träffade inte på några turister och det var mkt vackert. Kan fortsätta om man vill mot Mt Cook. Kan vara bra om det ej är för blött för är en del passager över bäckar mm. Vandrade även Milford track som var mkt vacker, välorganiserad. Måste som sagt tidigare bokas och är ganska dyr men bra om man vill gå en tur med vacker utsikt, en del turister och den har ryktet om sig att vara blöt men vi hade tur så det var torrt (nov.)
Andra direkta tips är Peninsulan utanför Dunedin med pingviner, sjölejon och albatrosser.

Lycka till!
 
hej Elin! I´m writing in English because I´m German...well,just came back from Australia and New Zealand. you should go to the South Island and do one of the ´Great Walks`. I did the Routeburne myself, in the fjord area. Milford Sound, Abel Tasman and Routeburne are usually quite booked out. So check that you book ahead. Keppler is also quite good. Tasman leads you along the water and through bush, whereas we had snow on the Routeburne (although it was summer by that time). and you should also do the Tongariroo Crossing on the North Island. I wish you lots of fun down there!!!!! Viola
Pluppy; sa:
Hej!
Ska åka jorden runt i vår och hamnar så småningom i dessa länder. Eftersom jag är friluftsmupp vill jag givetvis vandra, så jag vill ha tips. Kommer åka själv men förmodar att jag träffar andra. Vad ska jag inte missa och vad ska jag undvika? Är mars/april i Oceanien och april/maj/juni i Sydamerika. Om någon vill hänga på är det bara att höra av sig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.