Vandra i Norge + möta lite människor

Hej!

Skall göra en fjällvandring senare i sommar (slutet av juli) och funderar på Jotunheimen eller Rondane.....ett viktigt kriterium är att jag inte vill stöta på en hurtig nisse runt varje krök, så kan någon vänlig själ (obs även hurtig nisse räknas in här ...) ge mig några goda råd om vilket av dessa två område jag skall välja för att få en fin fjälltur utan att möta alltför många människor?

Mvh
Calle

Du får fine fjellturer i begge disse områdene, men du kommer sannsynligvis til å møte en del folk på begge steder.

Begge områdene er populære, men jeg skulle gissa på at det er minst folk i Rondane på denne tiden.

God tur :)

Vid hytterna men inte längs vägen

Min erfarenhet från Jotunheimen och Breheimen är att folket mest är koncentrerat till områdena precis närmast de större hytterna. Så fort man går en bit längre bort är man lika ensam som i svenska fjällen. När vi gick Gjendesheim-Glitterheim-Spiterstulen-Memurubu-Besseggen 2002, som ska vara det kanske mest populära stråket, mötte vi färre människor under själva vandringen än vi hade gjort i Sarek året innan. Besseggen var förstås ett undantag - där kryllade det av käcka nissar, små barn, gamla mormödrar och så vi med våra stora ryggsäckar, som framkallade många retfulla kommentarer...

Detsamma gällde för Breheimen förra året.

Får väl tilläggas att jag endast har vandrat där i mitten/slutet av augusti. Har inte riktig koll på när värsta semestertiden infaller i Norge, så det är möjligt att det är fler folk andra tider.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips