Vandra i fjällen med hund.

Hej alla läsare,

hoppas att ngn där ute i rymden kan hjälpa mig med lite saker ang vandring med hund i fjällen.
Skall ut norr om torneträsk i höst, med mig har jag en cane corso(italiensk mastiff) samt en Vorsteh och vad för utrustning man kan tänka ha med sig till dem. Klövje väska ruffwear är jag på jakt efter till min mastiff men kan inte hitta ngn återförsäljare som har den hemma (naturkompaniet) vet ngn annan i stockholm som är återförsäljare(sent ute jag vet:-(). Är även på jakt efter en sovsäck till hunden men hittar ingen i stockholm bara ute i landet, dessa kan jag inte köpa för vet ej om min hund får plats han väger 60kg och har en mank höjd på 70cm, annan utrustning har jag till den andra hunden. Lite tips och trix vore jag hemskt tacksam för på alla sätt även om ngn vet ngt om området kring tornehamn(småvilt samt fiske)


Tack på förhand
Alexander K
 
täcken

värmande täcken åt hundarna när de ligger still.min erfarenhet av vorsttrar är att de är mycket frusna med sn tunna päls.
 
Hitta vettiga klöjeväskor till hundar är hur jobbigt som helst.. Bäst är att ta kontakt med någon som kan detta. En viss hund klarar av en viss modell, en annan funkar det inte med.
Se till att hunden hemma blir van först med både modell och packning, att den inte skaver på frambogar och att den är balanserad, dvs. väger rätt på båda håll. Ovana hundar har en tendens att skaka av sig väskan och åka kana på den i snön(men det är oftast vid skidåkning på vintern detta händer).. Dessutom bör du kunna ta av väskan relativt snabbt om något oväntat händer..dvs om hunden håller på och drunkna i en jokk, eller hamnar i plurret.
En hund kan bära väldigt mycket faktiskt och vissa gillar att kånka runt på det hela när dom väl är vana.. och precis som husse så vill dom vila, men sedan vill dom ha på sig sin packning dom med.. Hundar är väldigt konforma och gör som man vill göra..
Om du har en Vorsteh så föreslår jag att du tar kontakt med en klubb som kan dessa hundar.. det är ju en skidhund och tålig och gillar nog bära.
Det tog mig många år att komma underfund med hur ens hund vill ha det.. En klövjeväska kan se hur fin som helst ut i en affär men om hunden nobbar den så är det stört omöjligt att få den att sitta bra..
Bäst är skräddarsytt. men det är så dyrt.
Tyvärr har jag bara erfarenhet av min egen hund (Norsk Buhund) och den sover ute bland knott och snö. Hitta bra sovsäckar till hundar vet jag inget om.
 
Mitt tips är att du har en varm filt och ett bra liggunderlag till dina hundar. Vår hund var ganska liten och sov emellan oss inbäddad mellan våra sovsäckar och på våra liggunderlag. Extra kalla nätter hade vi en gammal dunjacka vi lade över henne. På så sätt kunde hon själv bestämma hur varmt hon ville ha det. Hon var också korthårig men klarade sig utan problem på detta sätt även på kalla vinterturer.

463959904_2e5c6b666b_m.jpg
 
Syrran köpte precis klövjeväskor från www.snowdogs.se

Har haft "vanliga" klövjeväskor innan. Dessa nya hade en superb klalitet. Svenskgjorde. Bra service osv. Finns även en del tipps på sidan.

Min erfarenhet är vikten av bra infästning av kopplet, i höftbältet. Gärna med något elastiskt. Sen är det det där självklara att ALLTID oavsett hur bra koll du har på hunden alltid ha den i koppel.

Disktrasa eller typ packtowel att torka hunden med innan den kommer in i tältet är rätt nice med.

Om en lapp bedömmer att hunden stör renskötseln (synnerligen subjektiv bedömning) äger denna rätt att skjuta hunden på fläcken. Enda motprestation är att det skall rapporteras till polismyndighet vid ett senare tillfälle. (sen kan vi tycka vad vi vill om det)
 
hund i båt?

Har en fundering här.... Hur gör ni som vandrar t.ex Kungsleden med hund då ni kommer till båttransportsträckorna? Jag planerar en vecko-vandring på Kungsleden men är osäker på om min hund klarar att sitta i en liten eka utan att bli orolig och därmed en risk. Han är stor (rottis/dobber) men lätt att ha med överallt men just båt har vi aldrig provat! Berätta om era erfarenheter!
Var köper man bra tass-skydd, som håller? Berätta allt ni upplevt med era hundar i fjällen, det är kul att läsa och ger massor av tips!
 

avslutad210712

Gäst
Har en fundering här.... Hur gör ni som vandrar t.ex Kungsleden med hund då ni kommer till båttransportsträckorna? Jag planerar en vecko-vandring på Kungsleden men är osäker på om min hund klarar att sitta i en liten eka utan att bli orolig och därmed en risk. Han är stor (rottis/dobber) men lätt att ha med överallt men just båt har vi aldrig provat! Berätta om era erfarenheter!
Var köper man bra tass-skydd, som håller? Berätta allt ni upplevt med era hundar i fjällen, det är kul att läsa och ger massor av tips!

När jag varit i fjällen har jag aldrig rott utan bara åkt motorbåt i olika storlekar och det har inte varit några problem förutom då när man skall av/på båten i Ritsem om bryggan varit i "fel" nivå. Då kan det vara en fördel om hunden är i den storleken att man kan "kasta" upp den. Rätt läskigt med en halvmeters lucka mellan båten och bryggan samtidigt som det blåser in mot bryggan och bryggan ligger 7-8 dm upp. Men som sagt - testa först hemmavid för det är garanterat varmare att ramla i vattnet där än i fjällen :)
 
Hundar är som vi

... de gillar att vara förberedda på vad som väntar. I detta fall, ha gått in klövjeväskan med vikt, ätit fjällfodret tidigare och kanske ha sovit någon eller några nätter i tältet etc. Jag antar att du inte sätter på dig själv ett par splitter nya kängor, otestade käder eller rygga första dagen på vandringen med attityden "jag får se hur det går - hoppas det går bra". Lika lite bör du göra det på hunden/arna.

Vi vandrade med vår labrador i somras. Han är väldigt arbetsvillig och bar med lätthet all sin mat för 10 dagarsturen. Han äter ca 0,5kg per dag, det viktiga är att klövjeväskan är 50/50 viktbalanserad, inte 49/51då hänger den snett.

Eftersom han har tjock päls ligger han alltid i absiden och klarar det utmärkt även när temometern visar ensiffrigt Celsius. Han har dock en bit extra tjockt liggunderlag som per definition är hans plats, i absiden, vid lunch och annars. Ozzy (hunden) hade sin egen försvarets hudsalva som vi smorde tassarna med eftersom de torkade rejält. Han behöver Inget annat tasskydd. Dock har vi alltid med oss ett par neoprensockor med kardborrespännen, att använda som skydd för eventuellt förband om olyckan är framme. Dessutom hade vi en "regnrock" som täcker väskorna och Ozzy ordentligt, den åkte på när vi tog på egna regnställ.

Om hundarna är väldigt frusna av sig så finns det fleecefodrade regntäcken med kardborrespännen runt buken. Dessa går att använda under kalla nätter. Fördelen jmf med lösa täcken är att de sitter kvar när hunden rör sig och bökar runt i sömnen.

/Leif
 
Hoppas Snowdogs

har försäljning på fjället ;)

Skämt å sido, det är naturligtvis inte samma eller ens likvärdiga produkter. Men kanske den billigare gör jobbet tillräckligt bra, då ere lätt beslut. Testa i förväg

/Leif
 
Vi har en Schäfer. Till henne har vi nyligen börjat använda en Ruff Wear Pallisades II. För oss fungerar den kanon, men ska man ändå lägga 12-1300 kan du lika gärna börja titta på Snowdogs etc. Vad jag kan se på bilder av dessa klövjeväskor så verkar de som om lasten kommer längre fram än om jag jämför med Ruff Wear. Vi har löst detta med att använda kompressionsremmarna i vår väska men det är ju najs att slippa.

När det gäller båt etc. så kan jag förstå att du är orolig. Ett tips är att testa med en kanot. Funkar det i den lär det funka i vilken båt som helst. Vår hund älskar kanoter och sitter eller ligger helt stilla. En fördel med kanoter är ju att det är lätt att komma in på grunt vatten.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
markus75eriksson Vandra lunndörrs fjällen v.25 Fjällvandring 5
Charlotte_LL Vackert sagt om att vandra i fjällen? Fjällvandring 19
Karolina P Vandra i fjällen i början av juni? Fjällvandring 3
cnygardh Vandra i fjällen med medicinska och fysiska handikapp Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...