Vandra i Finland, Ylläs/Levi

Jag undrar om det är någon som varit i Levi och vandrat? Jag har inga storslagna planer utan tänker mig dagsturer och att man bor på något hotell. Vi åker upp till Tornedalen om någon vecka och har för avsikt bo på någon fjällstation eller liknande i några dagar. Andra alternativ är Abisko eller Björkliden, men sen kom jag på att det är ju ändå närmare till Finland. Två vuxna och en 4-åring.

Jag har inte vandrat vid Levi, men vid Ylläs. Där bor man bekvämt t ex på hotellet vid Ylläsjärvi. Stugor finns på båda sidorna av berget att hyra. Om man vill kan man ta godolen upp, men då blir det ju ingen vandring. Vi körde runt och gick upp via slalombacken, fast det finns en serviceväg. Den använde vi när vi gick ner. Andra berg i närheten finns det stigar till. Med en 4 åring skulle jag kanske ta gondolen upp och gå ner längs vägen. Hur man fixar sig tillbaka till hotellet/bilen tror jag inte är så svårt, kanske med taxi? Du kan söka mera info på utinaturen.fi

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svaret! Det kanske blir dit vi åker då. Vi ska ändå upp till Tornedalen och i år tänkte vi även göra en liten fjälltur när vi ändå är i närheten. Jag har varit helt fokuserad på svenska fjäll när jag helt plötsligt insåg att man kan ju styra österut istället. Jag har varit i Ylläs vintertid, men har ingen aning om hur det ser ut på sommaren. Hur står sig naturen jämfört med ex.vis Abisko eller Björkliden?

Här kommer en rapport från min lilla utflykt. Från början hade jag ju tänkt att vi skulle tälta lite, men som vanligt var det en massa annat som skulle hinnas med så av mina storslagna planer blev det bara en dagsutflykt.

Vi började vid Ylläs där ingen liftar var i gång men det gjorde inget då vi hade gott om tid och gick upp. Lagade mat på toppen och sen gick vi ner igen. Skidanläggningar är ju sällan särskilt vackra på sommaren och samma gällde den här, men jag är jättenöjd med "turen".

Då vår topptur gick ganska fort tog vi sen bilen och åkte till Levi där de hade en gondol igång så vi åkte upp till toppen med den, spatserade ett varv på en spång runt berget, tog en fika i det lilla cafét, och sen liften ner igen.

Som sagt, inte mycket till fjällvandring, men jag tänkte ändå återkoppla i tråden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips