Vandra hela Kungsleden

Jag vandrade leden med start i mitten av juni på 90-talet och det funkade bra tills jag kom fram till Tjäcktjapasset. Det var 1,5-1,8m snö som brast hela tiden och med en 40cm smältvattenfors under snön hela vägen upp till stugan och resa tältet där var bara att fetglömma!!

Det tog ca 8-10 tim att ta sej upp några km till stugan, med djup snö och helt bortdomnade fötter och ben pga det iskalla forsande smältvattnet undertill.

Ramlar man där så åker man rakt in under all snö i det forsande smältvattnet och sen är det godnatt för evigt!

Samma sak dagen efter för att ta sej några km ner i dalen på andra sidan till snöfritt.
Det tog 12 tim, fast på den tiden var jag ruskigt vältränad.

Så försök att ta reda på snöförhållandena i tjäcktjapasset innan ni ger er iväg - eller se till att vara ruskigt vältränade och förberedda på ett riktigt mandomsprov!
Japp vi ligger i med tränandet, det ska nog gå vägen får vi tro! Mycket pannben kommer krävas!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips