Vandra från Stockholm till Göteborg!

Hej!
Jag tänkte förverkliga en dröm jag haft länge, att till fots ta mig ner till Göteborg i sommar,
tänkte ha med mig tält och övrigt material.
Har ni några tips/goda råd jag kan ta med mig?
Med vänlig hälsning
Stefan
 
Hur långt är ett snöre?

Det är en rätt öppen fråga du ställer och jag vet inte hur mycket förkunskap du har. Viktigaste rådet är att förbereda dig väl så att du får en behaglig och rolig tur. Först och främst behöver du sy ihop en rutt som du kommer trivas med. Att ta närmsta vägen längs bilvägar kommer nog vara brutalt långtråkigt och slitsamt för kroppen som inte får någon variation. Du kan säkert hitta vandringsleder längs 90% av sträckan.

Vad gäller utrustning så kommer turen bli betydligt roligare om du kan hålla packningen lätt. Eftersom du kommer röra dig på stig/väg och i mellersta sverige krävs inte alls samma typ av utrustning som vid en fjällvandring och du kan låta dig inspireras av amerikanska trailvandrares utrustning snarare än svenska fjällvandrare. Sovsäcken bör klara +8-10 i comfort beroende på när du vandrar och hur varm du är, låt lägsta möjliga nattemp matcha women comf. på sovsäcken så har du god marginal och ha alltid ett dedikerat underställ som du sover i. Det är mycket lättare att tvätta ett underställ än en sovsäck. Liggunderlaget behöver inte vara varmt men du behöver sova bra på det och det ska vara lätt. Exped synmat eller Thermarest Xlite serierna är en bra utgångspunkt.

Mat kan du börja träna på redan nu om du inte har vanan inne, du vill kunna laga lättburen mat av det du hittar på närmsta ICA. Frystorkat hittar du inte där och med tanke på vart du vandrar kommer du ha lätt att hitta proviant i stort sett dagligen, det blir billigare och lättare än att köpa större mängder frystorkat när du får tillfälle till det. Dock är ett varmt tips att ha mat för en extra dag som nödreserv om man det strular till sig, den kan vara torftig och lätt. Så har vi gjort på cykelsemester och det har varit guld värt vissa dagar.

På fötterna bör du klara dig bäst med ett par bra lågskor samt ett par lägerskor att byta till för att lufta både skor och fötter. Prova ut långt i förväg vad som passar dig och tänk på att fötterna ska vara trötta när du provar skor. Gå minst 5km innan du provar så att dina fötter sväller upp till sin vandringsform. Lägerskor kan vara ett par foppatofflor om du helt saknar självrespekt :), annars är sandaler bra.

Du kommer få skavsår där du inte trodde det var möjligt, läs på ordentligt om hur du undviker och behandlar det.

Läs på ordentligt och bomba forumet med frågor på det som känns knepigt, det finns massor av kunskap här och även om jag tycker att X funkar bäst kan andra komma med de tips som funkar bäst för just dig.

/Gustav
 
Sörmlandsleden vidare till östgötaleden men sen har jag ingen aning om hur lederna fortsätter. Räkna däremot inte med att kunna handla varje dag och utan omvägar kan det ibland gå några dagar mellan möjligheterna så kolla det i förväg.
 
Undvik hårdgjorda underlag, även om det handlar om gång- och cykelstigar. De sliter och tröttar ut betydligt mer än "naturligt" underlag med ojämnheter, sten och rötter att kliva över etc, som gör att man använder kroppen på ett mer varierat och dynamiskt sätt. Av samma anledning tycker jag alltid att det är betydligt tröttsammare att gå "på plattan" än i kuperad terräng. Så jag håller med G.Kraft - planera din rutt så du slipper vägar och får en omväxlande terräng att gå i. Välj hellre en längre men roligare sträcka i stället för en rakare, men plattare och hårdare.

Om du inte redan gjort det, så tänk också igenom din vattenhantering, särskilt om du som jag som är bortskämd med att dricka vatten ut närmsta småbäck i fjällen. Själv har jag druckit sjövatten rakt av även i Skåne och aldrig blivit magsjuk, men rekommenderar det absolut inte till andra; graden av "plåtmage" är personlig, och även hur stor risk för otur man vill acceptera. Går din rutt långt från tänkbara påfyllningsställen, så planera för att antingen bära på riktigt mycket, eller för att behöva rena, koka och/eller filtrera tveksamt ytvatten. Det har på sista tiden kommit fram väldigt smidiga filtreringslösningar, t ex den här, med gamla hederliga vattenreningstabletter som backup om filtret skulle sätta igen (händer tydligen). Hoppas du får bättre råd av dem som kan detta bättre än jag.

Använd luftiga kläder, undvik byls, rynk och sömmar på kritiska ställen och förhandstesta allt närmast kropen. Smörj profylaktiskt "mot varandra rörliga kroppsdelar" - för min del funkar det utmärkt med Försvarets salva, men det finns många fler tips om detta. Sök gärna på "infanterield" och "skavsår" på detta forum ;).
 
Räkna med att "vandringssträcka" är runt 50-70% längre än motorvägssträcka. Om du nu inte tänkt vandra på motorvägens vägren.

Räkna med att du lär behöva lägga många timmar på vägval. Dels i förväg hemma, dels längs vandringen (för allt går inte att kolla upp i förväg).

Jag skulle börja med att ladda ner turistinformation för start-kommun och slut-kommun. Sen börja från bägge hållen och försöka knyta ihop delarna. Vandringsleder går säkert att hitta, men de flesta vandringsleder går inte så ofta i närheten av provianteringsmöjlighet.

Det finns andra trådar om långvandring där du kan hitta tips om vilodagar och sånt. Du kommer inte kunna vandra varje dag, du kommer behöva låta kroppen återhämta sig med jämna mellanrum.
 
Det finns något som heter europaled 6 som passerar Stockholm och som går att följa ner till och med Småland. Därifrån får jag ingen riktig koll på var det är bäst att ta sig vidare men det är majoriteten av sträckan längs etablerade vandringsleder. Av någon anledning hittar jag ingen samlingssida för flera av de aktuella dellederna utan det verkar ligga på de berörda kommunerna att ge info.
 
Om du inte redan gjort det, så tänk också igenom din vattenhantering, särskilt om du som jag som är bortskämd med att dricka vatten ut närmsta småbäck i fjällen. Själv har jag druckit sjövatten rakt av även i Skåne och aldrig blivit magsjuk, men rekommenderar det absolut inte till andra; graden av "plåtmage" är personlig, och även hur stor risk för otur man vill acceptera. Går din rutt långt från tänkbara påfyllningsställen, så planera för att antingen bära på riktigt mycket, eller för att behöva rena, koka och/eller filtrera tveksamt ytvatten. Det har på sista tiden kommit fram väldigt smidiga filtreringslösningar, t ex den här, med gamla hederliga vattenreningstabletter som backup om filtret skulle sätta igen (händer tydligen). Hoppas du får bättre råd av dem som kan detta bättre än jag.

Jag tänker att naturen inte förorenar, men människor gör det. Så länge det inte är avrinning från jordbruk, industrier med mera brukar jag tänka att det är tryggt. Man kan bli tvungen att ta med sig vatten för ett helt dygn, så en vattensäck kan vara bra.
 
Sörmlandsleden till Vingåker. Därifrån mot Askersund sedan led till Mullsjö och ta dig mot Ulricehamn. Därifrån led till Göteborg.

Studera vandringslederna på kartan "friluftskarta" i menyn på Hitta.se:s kartsida där de framträder tydligt.

Lätt packning! Tigg vatten i hus du passerar. Prata med folk det är ofta höjdpunkter under vandringen.

Dokumentera lite lagom gärna på en blogg eller på FB.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.