Vandra från Abiska till Narvik

Jag och en kompis funderar på att vandra lite. Vi tänkte ta en tur från Abisko till Narvik. Tänkte kolla om någon här har gjort den (eller en liknande) tur. Skulle vilja veta lite mer om hur vandringen är, om det är svår teräng om det finns bra tillgång till tältplatser och vatten mm.

Dessutom funderar jag över vädret. Vi kommer att gå sista veckan i augusti. Kommer vädret vara väldigt kallt då? Är det stor risk för snö? Behöver man ficklampan eller är det fortfarande ljust (verkar som så enligt SMHI:s soltider).

/Erik

erila107; sa:
Jag och en kompis funderar på att vandra lite. Vi tänkte ta en tur från Abisko till Narvik. Tänkte kolla om någon här har gjort den (eller en liknande) tur. Skulle vilja veta lite mer om hur vandringen är, om det är svår teräng om det finns bra tillgång till tältplatser och vatten mm.

Dessutom funderar jag över vädret. Vi kommer att gå sista veckan i augusti. Kommer vädret vara väldigt kallt då? Är det stor risk för snö? Behöver man ficklampan eller är det fortfarande ljust (verkar som så enligt SMHI:s soltider).

/Erik

Hej Erik!

Beträffande erat val av tidpunkt så kan jag bara säga att jag skulle ha valt samma om det inte vore för jobb o skola. Risk för snö är det ju nästan jämt där uppe :)

Jag sticker i väg upp till Narvik för en vandring till Nikka via Keb om en och en halv vecka. I mitt informationssökande inför den kommande turen så hittade jag följande sida http://www.narvikfjell.no/pages/Meny.html skulle tro att den kan vara till hjälp när ni kollar in vägval på den norska sidan.

Om ni tänkt att gå via Unna Allakas så beskrivs sträckan Abisko Unna Alakas av Grundsten som lättvandrad, därefter så går leden in i Norge till
Cunojavri. På NOT,s hemsida finns dom olika lederna beskrivna med ungefärlig tidsåtgång och svårighetsgrad.

Vad det gäller tältplatser så borde det inte vara några större svårigheter att hitta lämpliga sådana.

Tja mer än så här kan jag inte hjälpa till med nu, men det finns säkert någon annan som liknande sträcka som sitter inne på mer info ;)

Mvh Jesper

Kom precis på det det finns en annan hemsida som beskriver blan annat en tur från Narvik till Nikka via Keb (tyvärr inte den sträckningen som jag valt) http://www.tilltopps.com

Knappast "väldigt kallt"

När du skriver "Vi kommer att gå sista veckan i augusti. Kommer vädret vara väldigt kallt då? Är det stor risk för snö?" kan jag ju berätta att jag gick i Narvikfjällen 8-11 september 2001. Jag minns det definitivt inte som "väldigt kallt" och inte heller blev det snö. Det var både mulet och soligt, med bara lite regn, och åtminstone den sista dagen kunde jag gå i skjortan.
Men naturligtvis tar ni med mössa, halsduk, vantar & varm tröja; det gör man ju även mitt i sommaren. Och en ficklampa skulle då jag ta med i slutet av augusti.

Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips