Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst?

E99 är väl beprövade och utmärkt kompromiss. Crownbelagen samma sak. Jag tycker att lite kortare E99 eller E109 är att föredra vid fjällturer. Skidor över 200 cm blir lite krångligare att hantera när det är trixigt.
Inte jätteviktigt att spannet är perfekt med crownbelag men det är mer viktigt om man sätter på fästvalla på fjällskidor då den dels slits av med mjukt spann dels kan frysa och hugga.

Thure
 
Efter ett stort nederlag på Korsika då mitt ena knä sa ifrån pga överbelastning började jag rikta in mig mer och mer på lättviktvandring. Ryggan väger lite drygt ett kilo, mat kommer väl hamna på 5-7kg gissar jag, sovsäck ett kilo ca och sedan lite kläder, säkerhetsutrustning och småprylar. Har inte räknat med det jag kommer ha på mig, så får väl lägga till ett par kilon där. Vi kommer vara dessutom vara två, så kök och eventuellt tält delas på.

Men tack för tipsen! Ska kika rean, förhoppningsvis hinner jag få tag på grejer tills det bär av.

Bra tanke. Tror att jag först och främst behöver se vad ryggsäcken hamnar på för vikt i slutändan innan jag bestämmer mig. Det bör ju förstås göras i helgen i så fall!

Tar mig en titt!

Kul att det fångade någons intresse!
Det är inte bestämt någonting. Jag har haft kontakt med Sirges sameby som uttryckligen önskar en stuga i området. De har haft problem med att vandrare och (framföraltl) skidåkare bryter sig in i deras renvaktarstugor för de tror det är för allmän använding. I Sarek. I Sveriges främsta vildmark. Det ligger därför i deras intresse att styra turismen till vissa platser. Samebyn har uttyckt intresse för min idé och pekat ut en plats som jag därför tänkt besöka. Det finns mycket att ta ställning till rent tillståndsmässigt och jag vill därför inte yttra mig mer.
Och ja, det betyder att jag inte heller åkt längdskidor. Tänkvärda tips, jag får se om jag kanske kan känna efter i en fysisk butik.

Att bära lätt packning är en provokation på utsidan 😁
 
Att gåendes bära en packning är betydligt lättare än att åka skidor med samma vikt.

Den säck som bör vara varm är sovsäcken. :cool:

12 kg packning, en varm sovsäck, och ett bra tält kan vara svårt att kombinera. Bor du i stuga/snöka blir det lättare.
 
Att gåendes bära en packning är betydligt lättare än att åka skidor med samma vikt.

Den säck som bör vara varm är sovsäcken. :cool:

12 kg packning, en varm sovsäck, och ett bra tält kan vara svårt att kombinera. Bor du i stuga/snöka blir det lättare.
Jag har sällskap och han kommer dra pulka. Han insisterade på att hyra ett Nammatj 3 GT så han får vackert dra lasset. Samtidigt hyr vi skidpaket, det kändes både smidigast och smartast vid det här laget. Gillar jag det blir det till att köpa.
Angående sovsäck använder jag en +1 limitsäck plus en -1 dunquilt. Enligt vissa källor räcker det ner till ca -18 så det borde räcka. Annars får jag bara klä på mig mer kläder, men det ska inte vara några problem.
Spännande, snart är det dags!
 
Som nybörjare vill du i 9 av 10 fall använda pulka istället för ryggsäck på skidor.

Som nybörjare vill du i 9.5 av 10 fall använda vallafria skidor.

Som nybörjare borde du också hyra istället för att köpa utrustning.

Oklart hur en +1 limit säck (menar du komfort?) klarar sig när - 18 luft glider in från sidorna/under quilten...

Ta med dubbla eller trippa underlag om ni ska sova på snö.
 
Som nybörjare vill du i 9 av 10 fall använda pulka istället för ryggsäck på skidor.

Som nybörjare vill du i 9.5 av 10 fall använda vallafria skidor.

Som nybörjare borde du också hyra istället för att köpa utrustning.
Bra poänger.
Nu kommer jag ändå använda mig av ryggsäck istället för pulka. Det är inte så att jag aldrig stått på skidor förr, men turskidor har jag mindre erfarenhet av. Jag gissar (och hoppas) att det inte är alltför annorlunda. Blir det krångligt får jag helt enkelt skylla mig själv.
 
Jag har sällskap och han kommer dra pulka. Han insisterade på att hyra ett Nammatj 3 GT så han får vackert dra lasset. Samtidigt hyr vi skidpaket, det kändes både smidigast och smartast vid det här laget. Gillar jag det blir det till att köpa.
Angående sovsäck använder jag en +1 limitsäck plus en -1 dunquilt. Enligt vissa källor räcker det ner till ca -18 så det borde räcka. Annars får jag bara klä på mig mer kläder, men det ska inte vara några problem.
Spännande, snart är det dags!

Var uppmärksam på att även om det kombinerade loftet från två tunnare sovsäckar kan ge tillräcklig isolering för vintertemperaturer så har de inte alltid samma funktionalitet som en vintersäck. Jag tänker framförallt på en krage som går att dra åt över axlarna som hindrar kall luft från att dras in och cirkulera inne i säcken. Det bästa är om du har möjlighet att pröva utrustningen innan det är skarpt läge och bekräfta att den funkar för de temperaturer du kommer sova i. Behöver du förstärka sovsäcken lägger du förstärkningsplagg ovanpå säcken hellre än att ta på dig dem inuti.

Som även Göran_ var inne på, liggunderlaget glöms ofta bort men är i mitt tycke än mer kritiskt än sovsäcken. Isolerar inte liggunderlaget tillräckligt kommer du frysa oavsett hur tjock sovsäck du har.
 
Som nybörjare vill du i 9.5 av 10 fall använda vallafria skidor.

Som nybörjare borde du också hyra istället för att köpa utrustning.

Så gjorde jag första gången (vallningsfria Fisher E99). Men första dagen blev förstörd pga för mjuka pjäxor. Det var strålande vårvinter med härlig skare. Men det var omöjligt att kantställa skidorna. Kunde lägga sidan av pjäxan i snön utan att själva skidan följde med utan låg kvar platt mot snön. Gick knappt att ploga så stålkantade skidor gjorde varken till eller från. Fick efter mycket om och men tag i ett par styvare pjäxor och turen kunde starta på riktigt.

Mitt tips är alltså att om möjligt försöka ta reda på eller testa vilken utrustning du får hyra. Jag tror iofs att jag bara hade oflyt och att det i 98% av fallen går alldeles utmärkt med hyrutrustningen. Men ville inte råka ut för ett liknande missöde så till nästa tur köpte jag en riktigt styv pjäxa (Fischer BCX 6 och skidor Fischer E109 Crown). Är man van utförsåkare som du tror jag det känns tryggare med lite styrsel i pjäxorna. Själva åkandet kommer nog gå kanon. Det är ju som att vandra fast man kan få lite hjälp genom att glida på stegen.

Är det arkitekt du pluggar till?
 
Jag har sällskap och han kommer dra pulka. Han insisterade på att hyra ett Nammatj 3 GT så han får vackert dra lasset. Samtidigt hyr vi skidpaket, det kändes både smidigast och smartast vid det här laget. Gillar jag det blir det till att köpa.
Angående sovsäck använder jag en +1 limitsäck plus en -1 dunquilt. Enligt vissa källor räcker det ner till ca -18 så det borde räcka. Annars får jag bara klä på mig mer kläder, men det ska inte vara några problem.
Spännande, snart är det dags!

Låter vettigt att satsa på att hyra grejer när det är tajt om tid. För en första tur tror jag också det är klokt att gå på ett rejält och robust tält. Det är inte kul tältet blåser sönder mitt i natten.... Tänk på att ni behöver spade också.

Ang. ryggsäck ser jag verkligen inget problem med en så lätt säck som 12 kg. Jag turade med ca 15 kg för stugtur med ryggsäck och det gick fin-fint. Även att staka även om det förstås är lite tyngre. Ju mer man bara går på skidorna så ser jag inget större problem med ryggsäck även om jag kan förstå lockelsen med pulka (även om jag inte provat än). Är du van utförsåkare kanske dock pulkan kan ställa till det för dig utför.

Kan också slå ett slag för Fischer E99. Gärna med kicker skins/easy skin som ger väldigt bra grepp när det behövs. De går även att anpassa till ens vallazon så mer flexibelt att anpassa till ens vikt än crown-belag. Gäller ju även om man vallar med burk. Gjorde själv så att jag mätte ut fästzon med och utan 10 kg ryggsäck för att kunna anpassa lite. Dock är turskidor väldigt mjuka och har lågt spann jämfört med löparskidor så att trycka ner skidorna är verkligen inget problem och skinsen ligger i mer eller mindre hela tiden. Fördelen med E99 gentemot E109 är att de första går att åka med i preppade spår. Men ska man mest åka helt fritt och inte följa några leder är E109 bättre och då spelar nog även crown eller inte mindre roll då man ändå mest lär gå på skidorna.
 
"Viktigast är att undgå skavsår. Håller med om skidor typ Fischer E99 eller E109. De senare är roligare nedför. Skall ni bo i stugor också/istället? Tält är betydligt tuffare samt att distanserna blir kortare. Turen borde gå att göra med stuginkvartering."

+1 på e99 eller e109

Ja välj skidor efter vikt med kläder och ryggsäck.


Min vinterpackning väger ca11kg+tält 3,4kg och +mat 2,7kg för fyra dagar. kök och spade ingår. Jag packar ca5kg i ryggsäck och har 6-7kg i en barnpulka.
 
Har inte haft en tanke på att säcken behöver vara varm. Är det så? Jag menar, varken innehållet eller säcken tar skada om det är kallt ute, eller är jag ute och cyklar nu?

Instämmer i farhågan att du valt för kall sovsäck!

Nu tror jag det råder viss förvirring här om ryggsäckar och sovsäckar. Ryggsäcken behöver ju inte vara varm. Däremot tycker även jag att en +1 limit säck och -1 (också limit temp?) dunquilt låter snålt om det blir snorkallt. Har du provat att kombinera dem och sova i ordentlig kyla? Visst ger kombinationen lägre temp men en sovsäck för riktig kyla har också detaljer som ordentliga klaffar vid blixtlås och värmekrage som saknas på säckar för varmare väder. Nu verkar det iofs inte bli superkallt närmaste dagarna och kommer ni delvis bo i stuga kan ni ju anpassa när ni sticker ut och stå över om det ser ut som -25 - -30. En dunjacka (och dunbyxor) ger också mer marginaler.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.