Valla på Åsnes Kongsvold

Jag har införskaffat rubricerade skidor med tillhörande X-skin Mohair 45 mm. Grejen är den att jag gillar glid och skulle vilja nyttja dem så att jag kör på valla när terrängen medger och bara lägger på hudarna vid behov. Är det ett problem att det sitter valla på skidan när en sätter på hudarna? Skadas hudens lim eller sitter den möjligtvis sämre på skidan? Skillnad på kall och varm burkvalla? Erfarenheter mottages gärna!
 
Ja, kladdig valla för nollgradigt och varmare är lite negativt för limmet förstås, och klistervalla är inte bra.
Men om det bara är glid du vill ha, så glidvalla bara med vax som sicklas bort innan färd, då skadas inte klistret.
Vanlig valla för några minusgrader och kallare som gnids ut ordentligt är heller inga större problem. Det brukar jag använda.

Vid behov kan man ju lägga på nytt klister på stighuden så denfår ny yta att fästa med igen dessutom.
 
Om det är korthudar så kan du lägga på glidvalla utanför fästområdet. Jag använder mina korthudar hela tiden det ger tillräckligt med glid för mig. Du kan prova en smalare stighud eller klippa till dem till önskad storlek för mera glid, men vänta tills du åkt en mil på dem först.
 
Tack för svar. Det var alltså fästvalla jag funderade kring. Glidpartierna vallar jag med glid. Idag testades skidorna på fjället och blev positivt överraskad över glidet med hudar på så det kanske inte blir så mycket behov av fästvalla. En följdfråga, hur förvaras hudarna bäst? Jag tänker att de lika gärna kan få sitta på skidorna, sliter minst på limmet och de håller sin form?
 
Ja jag låter mina sitta på året om. Det lilla som hudarna bromsar framåt gör mig nästan inget speciellt på fjället då det kan gå för fort, med det positiva att det inte är bakhalt eller fastnar snö under.
 
Jag har ett par Åsnes Amundsen med korta hudar och vallar under hudarna utan problem på mina fjällturer. Men enbart med hårda valllor. De jag använder är Rode Blå Super (-3 och kallare) och Rode Lila Multigrade (0°C / -2°C). När inte den senare biter så sätter jag på hudarna. Rode vallorna tycker jag är enklare att stryka ut än tex Swix motsvarande.
 
Skrapa av fästvallan innan du sätter på stighudarna. Det påverkar absolut limmet negativt om det är fästvalla kvar. Men det är inte som att de blir oanvändbara efter ett tillfälle med gammal fästvalla.
Men det är jobbigt och kladdigt att byta ut stighudslimmet.
Har du ett rejält spann så kanske du kan klara dig med att alltid ha de korta stighudar på. Det är framförallt ett problem om spannet är så pass mjukt att metallspännet hugger i när snön är hård.
 
Du kan även sätta lite glidvalla/parafin på stighudar..
Jag har på stighudarna för de mesta då jag har två huskys som drar, annars går de ibland onödigt fort nerför..
Har själv några par åsnes.. Breidablikk o finnmark utan stålkant... När jag e på snabbare tur själv så använder jag mina mountain race 48 med stålkant på mitten..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.