Valberget/Köpegårda, någon som klättrat där nyligen ?

Undrar ifall det är någon som varit och klättrat på Valberget i Karlshamn och Köpegårda utanför Ronneby nyligen. Hur det ser ut efter den senaste tidens regnande?. Har klättrat innan i Köpegårda men inte på Valberget och undrar också över ifall det finns några leder i 4-5 registret där då jag skall ha med mig lite nybörjare. Känner till den begränsade föraren som finns på nätet men finns det en mer detaljerad så jag väldigt intr.

MVH

Mattias

knipehäll?!

knipehäll utanför Karlskrona, kanske kan vara ett alternativ?

trevlig klippa vid havet. Mycket i 4-5 registret, ca 15m högt. Är ganska soft graderat. Ingen aning tyvär hur blött/torrt det är.

http://www.surf.to/kbf

/Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ÄventyrsCompaniet; sa:
Undrar ifall det är någon som varit och klättrat på Valberget i Karlshamn och Köpegårda utanför Ronneby nyligen. Hur det ser ut efter den senaste tidens regnande?. Har klättrat innan i Köpegårda men inte på Valberget och undrar också över ifall det finns några leder i 4-5 registret där då jag skall ha med mig lite nybörjare. Känner till den begränsade föraren som finns på nätet men finns det en mer detaljerad så jag väldigt intr.

MVH

Mattias

har inet varit på Köpegårda på några år heller men vill minnas att den enda nybörjarleden är den som går längs stora sprickan och det är en led endast. senast jag var där (som sagt inte i år) så bodde getingar en bit upp i sprickan men vem vet om de bor kvar nu?

Knipehall har ju en hygglig led för nybörjare som också går längs sprickan och Knipehall har rejäla öglor på toppen för toppankare.

/Patrik

Rapport från Valberget och Köpegårda

Vi va först på Valberget och kollade men pga av det är betydliget mer svåriggat för toppsäkring plus att jag inte hade nån erfarenhet av berget så valde vi att åka till Köpegårda vilket verkligen var rätt beslut så här i efterhand. Den "enkla" leden i sprickan var perfekt i svårighetsgrad för denna gruppen.

På Valberget var det rätt mossigt på många ställen så jag antar att det inte är nån hög frekvens på klättrandet där. Sen kan det ju vara så att myggen göt sitt till. Glöm inte att ta med något starkt medel om ni skall dit.

På Köpegårda var det mer ruljans med totalt fyra olika grupper den lördagen.

Jag får kolla upp Knipehäll nån gång. Tyvärr så ligger det ju i "fel" ände av länet.

Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips