Vålådalen-Helags-Storulvån

På lördag börjar vi knata:
Vålådalen-Vålåstugorna
Vålåstugorna-Helags
Helags-Gåsen
Gåsen-Storulvån

Skall bli härligt. Nått särskilt att tänka på? Är det bästa riktningen tycker ni?
 
En bra tur, har hört mycket positivt om Vålåstugorna-Gåsen så kanske ni ska testa den ist för Helags?

Gåsen gillar jag, fantastisk utsikt åt 3 håll. Testa deras utedusch :)
 
Holkendurrie

Om du har möjlighet gå genom Holkendurrien. Tycker det är en av de bästa sträckorna i området.

Menar du att ta en väg mellan Gåsen och Helags som går parallellt öster om leden över Härjångsåsen och ev upp på 1202 Holkendurrie snarare än längs leden? Eller en avstickare upp till toppen och använda samma vad som på leden över Gåsån och Miesehjohke?
Tack för tipsen!
 
En bra tur, har hört mycket positivt om Vålåstugorna-Gåsen så kanske ni ska testa den ist för Helags?

Gåsen gillar jag, fantastisk utsikt åt 3 håll. Testa deras utedusch :)

Vi har 4 dagar på oss. Jag vill gärna undvika Storulån (som jag tycker är trist).
Men tack för tipset. Kanske kan jag klämma in ytterligare en Jämtlandstur under september. ;-)
 
Menar du att ta en väg mellan Gåsen och Helags som går parallellt öster om leden över Härjångsåsen och ev upp på 1202 Holkendurrie snarare än längs leden? Eller en avstickare upp till toppen och använda samma vad som på leden över Gåsån och Miesehjohke?
Tack för tipsen!

Jag menar den svartprickiga stig mellan Ljungans rastskydd (mitt på leden Vålådalsstugorna-Helags) och rakt norrut mot leden Gåsen-Helags). Tycker den sträckan är mycket fin och lättvandrad.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66484
 
Holkendurrie

Jag menar den svartprickiga stig mellan Ljungans rastskydd (mitt på leden Vålådalsstugorna-Helags) och rakt norrut mot leden Gåsen-Helags). Tycker den sträckan är mycket fin och lättvandrad.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66484

Jag blev lurad av Calazos 1:50000 karta. Den visar Holkendurrie som en topp. Deras 1:100000 visar Holkendurrie som den dal den är, snarare än en topp.

Hur som helst så får Holkendurrie vänta till senare år. Den var väldigt vacker från Gåsen!

Vi gick sträckan från Gåsen till Storulvån genom att skråa och hålla höjd på Gåsen ner till Tjallingen. Jättefin sträcka tycker jag. Där borde det gå en alternativ led.
 
Det blev en fin tur

Det blev en mkt fin tur. Skogssträckan från Vålådalen till Vålåstugorna var ganska fin och förstås myggfri. När vi kom ut på fjället gick vi upp på den första av Smällhögarna. På hela denna dag så vi 2 dagscyklister nära Vålådalen och 4 pers som gick mot Vålådalen.

Dag två från Vålåstugorna till Helags var mkt mkt blåsig men mest solig. Vinden tog musten ur oss ganska ordentligt, särskilt på sista höjden innan Helags. Vi såg endast renar på hela dan. Helags är mycket mysigt och avslappnad stämning.

Dag 3 Helags till Gåsen började med snöblask och stark motvind (vinden hade vänt från dan innan). Vindskydde i Hulke gav nya krafter och när vi kom ut efter lunch var vädret kanon. Det blev en otroligt fin kväll upp till Gåsen. Återigen endast renar på hela dan. Träffade trevligt folk där också.

Fjärde och sista dan gick vi Gåsen-Storulvån. Vi skråade och höll höjd på Gåsen och ner genom renbetena vid Tjallingen. Jättefin sträcka med rullstensformationer och skön sluttning ner mot Handölan. Här borde det gå en alternativ led. Vi såg 3 ripjägare på långt avstånd här. När vi kom över Majaån till vägen och det var 8km kvar började det regna ordentligt. Väldigt trist sträcka förbi byn Tjallingen där de höll på och stycka älg. Osannolikt lerig/pölig stig efter att man gått över Handölan-bron ända till Storulvån. Här borde de lägga spångar för att ge naturen en chans att återhämta sig och häva erosionen. Sen bira, dusch, god hamburgare, Wänseths och sovvagnen hem till Sthlm.

Väldigt fin tur. Holkendurrie får jag ta nästa gång. Calazo ändrar Holkendurrie från topp till dalgång på nästa upplaga av 1:50000 kartan. Jag hade bara 5kg packning med mig, kan rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Mickebrodd Spontantur Vålådalen. Fjällvandring 1
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
Sebastianu Anarisfjällen Fjällvandring 4
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
handbagsatdawn Ramundberget - Vålådalen Fjällvandring 5
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Slitvargen Undersåker på morgonen vidare till Vålådalen Fjällvandring 12
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
Krusan Vålådalen eller Abisko med barnen? Fjällvandring 3
Majsan76 Vålådalen Stensdalsstugan Fjällvandring 4
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
mipen33 Östersund till Vålådalen 27/7 Fjällvandring 0
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Grangfors Vålådalen nu? Fjällvandring 4
Henmar Vandring i Vålådalen Fjällvandring 11
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
PZON_390 Några höstfärger i Vålådalen än ? Fjällvandring 2
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
lodsjoberg Tips på 2-3dagarstur Vålådalen? Fjällvandring 4
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Osmos Vandring i Vålådalen Fjällvandring 5
teronin Vålådalen Aug Fjällvandring 3
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
piaea Vandra Edsåsdalen-Lill-Offsjön-Ottfjället-Vålådalen Fjällvandring 4
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
claesf Vålådalen-Lundörrsfjällen Fjällvandring 1
stinaL Vålådalen ledbeskrivning Fjällvandring 3
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
yhra Vålådalen Fjällvandring 6
skogsvakt Förbindelser undersåker-vålådalen Fjällvandring 2
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.