Vålådalen Aug

Hejsan!
Jag och min flickvän planerar en 4 dagars vandring i Vålådalen i mitten av augusti. (nattåg framme torsdag morgon-hem söndag em). Vi har två förslag.
Den första startar i Vallbo sedan Anarisstugorna-Hällådalen-Lunndörrstugorna-Vålåstugorna-Vålådalen. Det andra förslaget startar i Vålådalen och fortsätter mot Vålåstugorna-Gåsen-Stendalsstugorna -Vålådalen.
Är det någon som har gjort någon av dessa turer? Kommer det att bli stressigt eller kan man utöka? Någon som förslag på andra sträckor som man kan ta? Vi har tänkt oss att tälta.

Jag har fjällvandrat en del tidigare men min flickvän har inte gjort det.
Tacksam för inlägg! :)

Bilagor

• Vandring 09 096.jpg
    Vandring 09 096.jpg
    33.9 KB · Visningar: 483
  • Vandring 09 088.jpg
    Vandring 09 088.jpg
    46.5 KB · Visningar: 467

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tycker att det andra förslaget är bättre. Om ni som jag vill undvika att vandra så mycket i skog, utan föredrar "fria vidder", så försök att komm upp på höjd så snart / mycket som möjligt.
Vålådalen -stensdalen är ok. Gillar som ovanstående stensdalen, är en favoritplats.
Så kanske:
to vålådalen -> stensdalen (alternativt via badsjön vid vålådalen och "gamla" leden upp.
fre Stensdalen -> vålåstugorna
lö Vålåstugorna -> gåsen. Tips gå inte i dalen längs leden, utan uppepå kanten på dalens östra sida.
sö Gåsen -> storulvån och hem

Alternativt skippar ni allt vad leder heter. Området mellan stensdalen - vålastugorna - gåsen erbjuder allt man kan önska inklusive sandstränder, toppar och fiske. Och som alltid: Fina utsikter kräver normalt mer ansträngning...

/Peter

Tack för synpunkterna!
Vi har inte planerat in någon topptur, men finns det tid och vädret tillåter kanske det blir en.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips