Vålådalen Aug

Hejsan!
Jag och min flickvän planerar en 4 dagars vandring i Vålådalen i mitten av augusti. (nattåg framme torsdag morgon-hem söndag em). Vi har två förslag.
Den första startar i Vallbo sedan Anarisstugorna-Hällådalen-Lunndörrstugorna-Vålåstugorna-Vålådalen. Det andra förslaget startar i Vålådalen och fortsätter mot Vålåstugorna-Gåsen-Stendalsstugorna -Vålådalen.
Är det någon som har gjort någon av dessa turer? Kommer det att bli stressigt eller kan man utöka? Någon som förslag på andra sträckor som man kan ta? Vi har tänkt oss att tälta.

Jag har fjällvandrat en del tidigare men min flickvän har inte gjort det.
Tacksam för inlägg! :)

Bilagor

• Vandring 09 096.jpg
    Vandring 09 096.jpg
    33.9 KB · Visningar: 485
  • Vandring 09 088.jpg
    Vandring 09 088.jpg
    46.5 KB · Visningar: 469

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tycker att det andra förslaget är bättre. Om ni som jag vill undvika att vandra så mycket i skog, utan föredrar "fria vidder", så försök att komm upp på höjd så snart / mycket som möjligt.
Vålådalen -stensdalen är ok. Gillar som ovanstående stensdalen, är en favoritplats.
Så kanske:
to vålådalen -> stensdalen (alternativt via badsjön vid vålådalen och "gamla" leden upp.
fre Stensdalen -> vålåstugorna
lö Vålåstugorna -> gåsen. Tips gå inte i dalen längs leden, utan uppepå kanten på dalens östra sida.
sö Gåsen -> storulvån och hem

Alternativt skippar ni allt vad leder heter. Området mellan stensdalen - vålastugorna - gåsen erbjuder allt man kan önska inklusive sandstränder, toppar och fiske. Och som alltid: Fina utsikter kräver normalt mer ansträngning...

/Peter

Tack för synpunkterna!
Vi har inte planerat in någon topptur, men finns det tid och vädret tillåter kanske det blir en.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips