Val av tält??!

Sitter här och väljer nyinvestering i ett året-runt-tält. Har plockat ut endel modeller som jag skulle vilja ha lite synpunkter på från er SOM HAR ERFARENHETER AV DESSA TÄLT, inga spekulationer tack! Jag vill ha ett kvatitets-tält och inget skräp...

Dessa har jag kikat på och de verkar ok i mina ögon:
Vaude Explorer
Mountain Hardwear Trago 2
TNF Mountain 25

Några erfarenheter från lite mer krävande turer i Sverige och utomlands på berg sommar som vinter?!

/Matte

TNF Mountain 25

TNF 's Mountain 25 är en bunker! Har inte helt koll på MH's tält och ingen aning om VauDe modellen så jag kan inte riktigt sammanlikna dem. Men Fördelen mellan MH och TNF är att TNF har hela genomgående kanaler och MH har plast "clipps" jag tycker att det är lättare i dåligt väder att få i bågarna i kanaler än fibla med en hel hög av små clipps med tumvantar. TNF tält är väl ett av de mer välprövade tält som finns på världsmarknaden. Extremt vindstabilt men tyvärr ganska trångt. (låg takhöjd och ganska kort om du är över 190cm lång). Det tar i gengälld ganska liten platts på marken så det är fint på små hyllor uppe på berg osv. (det är vad det är byggt för). Som tält till vandring på sommaren ol är det kanske i tyngsta laget..... Var obs på att det finns i en polyester duk på yttertältet som är billigare. Dock sämre rivstyrka är nylon varianten. Kan ju vara OK om man inte använder det helt extremt....

Hoppas du hittar ngt bra!
/J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
KLART!

Då var det beställt!
Det blev i Mountain Hardwear Trango 2 tält från Berg och Hav´s utförsäljning till det ganska rimliga priset 4 900 kr. Är det någon som skulle vilja shoppa loss lite MHW prylar till bra priser kan det vara idé att ringa till dem.....

/m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips