val av sovsäck runt midsommar i särna

Hej.

Jag ska upp till särna nu till midsommar http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=s%e4rna
Och jag undrar lite vilken sovsäck jag ska välja.

jag har en haglöfs x0 (syntet) som klarar nollan som komfort. men jag har också en ny fjällräven distance 5p (dun) som är på 8+.

Som du kanske förstår så är det en betydande viktskillnad
6-700 grams besparing som gäller och undrar lite om hur kallt det kan bli.

Jag kommer ha med mig ett sovsäcksöverdrag, så det kommer ju värma lite grann. dock mest som skydd från fukt.

Vad som även bör noteras är att jag är (extremt) varmblodig. Åtminstonde i jämförelse med mina kompisar.

kom med dina åsikter!

/Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jo det vore väll deras naturliga svar...
men det vore väl jävligt dumt att ta en 8+ säck ifall man kan förvänta sig minusgrader...
jag har aldrig vart i fjällen på sommaren förr.

/Niklas

1. Kolla vädret innan (om turen nu inte är så lång så att prognoserna inte räcker).
2. Personligen är jag ganska varm av mig och kan oftast utan problem ha 3-5 grader kallare än vad komforttemperaturen anger. Och då ska det till ett par minus ute för att det ska bli så kallt inne i ute tältet man använder +8 säcken.
3. Hur ska du sova? 3 st i ett två mannatält eller du själv i samma tält?

Jag hade nog tagit +8 säcken. Givetvis hade iallafall delar av ullunderstället och mössar och vantar åkt med (de hade de nog gjort ändå) utifall det blir en köldknäpp.

Tack så mycket.
det du säger låter vettigt.
vandringen är i 9 dagar så det kan bli lite svårt men man kan ju kolla hur början blir.

visst, understället ska med hur som helst och då borde det bli varmt i sovsäcken. Vad som även är at föredra med dunsäcken är att den inte blir lika svettig om det skulle bli varmt.

3. vi ska sova 7 nätter i vindskydd. men även en natt på egen hand "utan betydande tekniska hjälpmedel" (tror dem syftade på tält) men det lutar åt att jag tar med mig en gammal segelduk som jag spänner upp som tarp.

men även då lär väll 8+'aren passa bra.

Tack!

/Niklas

Särna är ju inte direkt vid polcirkeln utan i Svealand, och inte ens kalfjäll*, så chansen finns att du kommer ligga med uppknäppt sovsäck oavsett vad du väljer.
Ta den lätta, dra på dig underställ och lägg över dig jacka om det blir för kallt nån natt.

På vintern lär dock Särna vara ett köldhål...

(*Eftersom du skriver Särna och inte tex Fulufjällen tolkar jag det som att det handlar om skogen..?)
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-06-04 kl 14:17]

tack...
det låter vettigt.
trots allt är det Svensk sommar. Lär nog bli mer irriterad av myggen och en kall natt klarar man alltid av, bara att springa några meter mitt i natten om man skulle bli för kall. och mössa och underställ ska ju ändå med.

Vi ska vandra från sveg till särna. vilken sorts natur detta innebär har jag inte det blekaste om.

/Niklas

Har du övervägt tex sidenliner i säcken? Enligt Getout ca 5 grader extra, ca 150g. Enbart linern för eventuella tropiska nätter. Kanske inte så mycket tropik just i Särnatrakterna, men kvarstår gör åtminstone flexibiliteten, siden- kontra duntvätt, samt mycket extra värme per gram.

Jo det vore ju en poäng...
fast priset var inte i det bästa laget.
visserligen har jag ett sovsäckslakan jag köpte på stadium förra året. Den är gjort i 100% polyester. Värmer det lika bra? är det någon som vet?

/Niklas

Collin; sa:
Jo det vore ju en poäng...
fast priset var inte i det bästa laget.
visserligen har jag ett sovsäckslakan jag köpte på stadium förra året. Den är gjort i 100% polyester. Värmer det lika bra? är det någon som vet?

/Niklas

Lager på lager funkar ju oavsett material till en viss gräns,kallare blir det ju inte.Nu funderar du på att ta med en liner och en mössa,dessutom att kliva upp mitt i natten för att gymnastisera.Om du tar den lite varmare säcken,kommer du att svettas på gränsen till uttorkning då?

peter

Enligt Getout's temprating är 600g fleece jämförbart med 135g siden.

Jovisst, 595kr för en liner är hundralappen dyrare än tex syntetsovsäcken Caravan Voyager Lite (finns på Getout); en sån har jag ännu kvar efter att slitit den genom scoutåren, div idrottsläger, luff, festivaler. Hög vikt, halvlång dragkedja; annars går det nog bra att vänja sig vid en sån 500kr-säck till tresäsongersbruk, med eller utan liner.

Om du tar den lite varmare säcken,kommer du att svettas på gränsen till uttorkning då?

peter [/QUOTE]

Vem vet...kanske.
det skulle faktiskt bara vara en ren vikt/utrymmes besparing i sådana fall.
men frågan är:
-blir det varmt, vill man köra med öppen 0' säck eller ha det bra i en 8'+
-men om det blir kallt så kanske det fungerar lika bra med 8'+, liner, sovsäcksöverdrag (som ändå ska med) och underställ som också ändå ska med. istället för 0' säcken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips