Val av skor/kängor för varierad miljö

Jag ska iväg nu i juni med cykel och startar i Turkiet där det kommer vara väldigt varmt. Min resa fortsätter genom Iran och stanländerna för att sedan ta mig från Xinjiang-provinsen till Peking via norra Kina under nov-jan. Då jag korsar Kina vintertid på cykel kommer det vara väldigt kallt (-20C) ca.

Jag hade tänkt ta med mig mina La Sportiva Trango S EVO då jag kommer klättra och trekka en del på sidan om cyklingen, men dessa är bara 3-säsongs kängor (ingen fodring), kanske blir en aning kallt under turen genom Kina på vintern då det säkert kommer gå ner mot -20C flera av veckorna. Blir tyvärr rätt mycket packning att köra två par kängor i packningen.

Något tips på bra lösning när man ska ta sig igenom både varma och väldigt kalla miljöer på cykel och klättra en del (klätta främst i kallare miljöer).
 
När det är kallt behöver man inte nödvändigtvis fodrade kängor, utan det går bra bara de är tillräckligt stora, så att man har gott om plats för extra sockor och framför allt extra luft. Men det borde vara lättare att köpa några på plats?
 
Eftersom cykling är bekvämast i låga cykelskor, tur eller landsvägsmodell och det kommer att vara huvudaktiviteten bör vid viktning av skor det vara ett av urvalskriterierna. Har viss erfarenhet av att cykla i kängor och kan garantera att det inte är bekvämt i långa loppet.
//J
 
Vad tror ni om att köra mina 3 säsongs kängor sen ett par tunna strumpor underst sen smartwools varmaste strumpor över dom tunna och i värsta fall ett tredje par tjocka strumpor över? Snackar om när det är runt -15 till -20C
 
Man behöver egentligen inte så många sockor när det är kallt, man behöver mycket varm luft. Så det hjälper inte att ta fler sockor om det blir trångt, då bevarar man ingen varm luft. Ibland kan det alltså vara bättre att ta av sig ett par sockor om man fryser!
 
Det är ju skillnad på behovet av varmt på fötterna och styvhet/stadga. Skall du ägna dig åt klättring som kräver stegjärn så blir ju detta en flaskhals som begränsar urvalet av skodon högst väsentligt. Men om detta är 5% eller mindre av dina aktiviteter så är det ju mindre lyckat att låta dessa 5% diktera vad du har på dig 100% av tiden. Overkill och obekvämt.

Jag skulle välja ett par rymliga, lätta och snabbtorkande allroundskor av typen trail runners. Rymliga för att rymma dubbla yllesockar och vattentäta överdragsstrumpor av Goretex-typ/Sealskinztyp för riktigt kallt/och eller blött väglag. Värmen kräver ju enbart luft, som redan påpekats. Luft som går att hålla torr bör tilläggas.

Stegjärn är inte mitt gebit, men om det är riktig glaciärvandring du skall ge dig på klarar man sig förmodligen inte med halkdubbar av den typ man köper på Apoteket? Om det å andra sidan är vandring på underlag som kan vara snöigt och halkigt kanske man gör det.

Men om behovet av stadigare kängor är absolut så är kanske den smidigaste lösningen att köpa på plats, som redan föreslagits, när behovet uppstår. Och sedan sälja eller skänka bort de stegjärnsfasta kängorna när du är klar med glaciärvandringarna.

Om detta inte går av olika skäl, eller om stegjärnsvandringarna är en stor och oundgänglig del av din resa så köp de lättaste och minsta tillräckligt stadiga kängor du kan hitta. De kommer förmodligen att tillbringa mesta tiden i packningen ändå. För fram till själva glacärrkanten där stegjärnen sätts på klarar man sig bra med lättare skor. Åtminstone enligt Janne Corax som berättade för mig att han kör med gympadojor och plastpåsar så länge det går.

Ovanstående är naturligtvis min personliga åsikt och skall inte uppfattas som ett angrepp mot människor som gillar kängor eller mot skoindustrin eller mot någon annan företeelse eller person som har levat eller kommer att leva :)

Jörgen
 
Då merparten av klättringen kommer ske i kall miljö kan jag lika gärna hyra expeditionskängor då jag ska klättra. Under resan kör jag på trail runners och sen har jag ett par varma skor i väskan då det kryper ner mot -20C.

Tack för all info!
 
Då merparten av klättringen kommer ske i kall miljö kan jag lika gärna hyra expeditionskängor då jag ska klättra. Under resan kör jag på trail runners och sen har jag ett par varma skor i väskan då det kryper ner mot -20C.

Tack för all info!

Jag kan ju inte cykling, men för skidåkning finns det ju diverse vadderade grejor att dra utanpå tunna skidskor när det blir bistert. De lämnar sulan bar. Kanske något sådant kan funka för cykling,. eller redan finns.

För "varma skor" består ju ofta (som redan påpekats) av rätt mycket som väger men som inte värmer. Typ sula, skal, snörning etc. Plus isolering/foder då, som är det som värmer. Om man tänker i termer av att man bara har ett par sulor, snörning, skal etc med sig och adderar det som värmer allteftersom tror jag man kan spara vikt och plats i packningen.


Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.