Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.)

Jag går en hel del och tänker nu gå tävlingen fotrallyt. Som ni kanske vet så går den ut på att gå (5 km/h) så långt som någonsin möjligt på asfalt- (mest) och grusvägar. Vinnaren 2014 gick 55 timmar. Jag behöver därför två eller tre par skor. Det har visat sig svårt att få bra svar från återförsäljare och tänkte att någon här kanske kund ha några tips. Det behövs är en stabil sko som foten kan vila i. Ju lättare destå bättre men med tillräcklig dämpning. Utrymmer för tårna är enormt viktigt, jag behöver kunna vinka med tårna även efter det att fötterna har börjat svälla. Vad jag är ute efter är alltså en bred, rymlig (för tårna) och lätta sko. Både vattentäta och varianter utan vattentätning är intressanta.

Kravprofilen verkar falla lite utanför det vanliga eftersom det handlar om skor med kängegenskaper. Men låg vikt står i fokus tillsammans med tåutrymmet.

Alla svar mottages tacksamt

Med vänlig hälsning,

Per

Tåutrymme kan ju vara ett problem. Möjligen att de här minimalist-märkena som gjort sulorna lite tjockare skulle kunna funka. Skora, Altra etc. Inov8 har väl några rätt lätta men tror det är sisådär med tåutrymme.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kör med Addidas AX1 nu.

Väldigt lätta,Goretex och bra kvalite.
Kör med tre par , tog ett par för sommarens vandring , 600km med hälften ryggsäck - stundtals med 28-30kg och averkade 2 mil på halva dagen - rörelsefart 6-7km/t med ryggsäck.
Dom höll och lär inte vara utslitna på ett tag.
Dock är sulan lite för tunn på grövre grusväg men då pratar jag packning som inte är så lätt.
Skulle inte välja annat för tempogång långa sträckor , jag hade desutom tur med dessa skor då
dessa passade min fot nästan utan inkörning

Dom skulle jag titta på direkt , vet inget om efterföljaren AX2 om det är samma kvalite och så dock

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips