Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till)

Sarvi; sa:
Vad kan man trimma ner en Vulcan till (2,9 kg i orginal), om man är hårdhjärtad och sätter kniven i den? Nordesjö?

Är du tankeläsare?
Jag satt igår och skrev på den här artikeln, så du tvingar mig att publicera :)
Bygg om din tunga ryggsäck

Jag tänkte nämligen ha en liten följetong på Fjäderlätt om just det - trimma min Vulcan steg för steg och se hur mycket man kan komma ner i.

Steg ett, med hjälp av sprättmoj, trimmar säcken med ungefär 900 gram. Till 2 kg, alltså. Inte så dumt för en säck som kallades "tungbärarens dröm" i Utemagasinet. Sprättmojtrimmandet tullar ju inte en enda millimeter på bärsystem eller slitstyrka.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Är du tankeläsare?

Mohahaha... Bäst att fodra mössan med lite (UL?) aluminiumfolie? ;) Tack för den artikeln, låter som en helt ok vikt. Att Vulcan dessutom är vackert grön är förstås ett estetiskt plus som gör den lättare att bära. :)

Jocke, jag vill minnas att du redan har min adress - i alla fall mailade jag ett gäng typtentor till dig för ett par veckor sedan. ;)

johankse; sa:
Samla ihop dina prylar och pinaler samt matpåsen och packa tätt i en kartong så att du kan se vilken volym du verkligen behöver.

Det är vettigt. En för stor säck tenderar att bli fylld med "bra att ha".

Strippa Vulcan=Bygga om traktor till sportbil, startmaterialet är inte optimalt.

Strippa en Crux A70 däremot.. Jag ska göra nåt drastiskt med min när andan faller på..

Jo visserligen, men om man (som du) redan sitter med en säck så kan det ju vara intressant att veta hur man kan enkelt kan förbättra den utan att ruinera sig. :) Skulle jag köpa en ny säck idag så ser Crux AK57 onekligen mycket attraktiv ut.

jamo; sa:
Strippa Vulcan=Bygga om traktor till sportbil, startmaterialet är inte optimalt.

Strippa en Crux A70 däremot...

Helt sant - det roliga är ju att till och med lätta säckar går att trimma. Vi ser fram emot rapport!

Men vi får se, kanske det faktiskt går att göra åtminstone en V70 av min traktor. Som Sven säger: man får taga vad man haver när man tager vad man haver.

Glöm inte kolla vikten först.

Halkade in här på väg nån annanstans. Om tomvikten på ryggan betyder nåt, så låna en våg i affären och be att få väga den. Fabrikens viktsuppgifter är nästan alltid för låga. Lycka till! / Kanotguiden, som inte bara paddlar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips