Val av kikare.

Hej.
Funderar kring vad kikare man vill ha/behöver.
Det finns en uppsjö av info att hämta från nätet, dock är det väl tydligt vad tillverkare och återförsäljare vill att man skall tycka.
Har lite tankar/prioriteringar, som förhoppningsvis det kan komma lite feedback på.

*Det bör vara en liten lätt och smidig kikare, den skall vara smidig nog att faktiskt ta med på allt från fjällvandring till söndagspromenaden.

*Förstoring? Har frågat kolegor (nautiker) som faktiskt använder kikare i yrket, dom hävdar att 7-8ggr. är lagom. Men så är det på fartyg, dom vibrerar alltid något litet varför större förstoring ger en allt för skakig bild. Kan hända att 10ggr. är mer lämpat för ett mer friluftsbetonat användande.

*Ljusinsläpp, ju större desto bättre. Medaljens baksida, ju större desto större och tyngre kikare. Hur litet innan man kompromisar allt för mycke med prestanda.

*I vilken prisklass bör man lägga sig för att få en kikare som tål tidens tand någerlunda samt håller god prestanda. Givetvis så gäller ju den gamla sanningen, vill ha så bra som möjligt men vill inte betala för mig ;-)

*Finns det något/några märken man absolut bör undvika, av vad anledning det nu må vara.

*Finns det fler aspekter att beakta?

Tackar i förhand för feedback! / G
 
Jag köpte en Kamakura 8x32, 1500 kr beggad och 4500 kr ny, och den känns helrätt för ripjakt och knata på fjället. Jag tycker inte att du ska gå över 6-8 ggr förstoring även om det låter lockande med 10x eller mer. Blir ganska skakigt och eventuellt snävt synfält.

Kamakuras kikare för att få en prisbild: http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=3710
 
Andra aspekter! Kanske...

Vet ingenting om kvalitetskikare. Vi har billiga, som åldras snabbt och knappast tål stryk. Finns det någon risk att barn/barnbarn tappar kikaren från båten/kanoten? Av ren välmening diskar av glasen? (Dottern har gjort det!) Glömmer kikaren i kojan en regnig kväll? I så fall finns skäl att köpa något du inte behöver gråta över när det är slut. Ö&B´s 10X25 fungerar faktiskt... Anna
 
Senast ändrad:
Jag tröttnade på att gå med en liten kikare i fickan som man ändå knappt såg nånting med och skaffade mej en Zenith 8-20x50 Zoom.
Lite större men med zoom, en funktion som jag tycker är värd att bära på.
 
Två bäragränser som jag tycker att man skall beakta är vikt och ekonomi.
En kikare som ligger i packningen och inte hänger om halsen är rätt onödig vikt i båda klasserna..... 6-8x har de flesta försvarsmakter av just skakskäl, persiennlinetricket hjälper väl när pumpen bankar.....
Ljusstyrka, har en 8x20 och fann att det var mörkt inne i buskarna, fick en Apache 7x28 och ser numera vad jag vill (http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3060) se.
Ekonomin, en väl dyr kikare blir man lätt för rädd om, det är obra. Barn och fukt bör den tåla. Apachen är NATO-standard och tät samt tålig....men tack vare en stor serie så är den bara halvdyr....
 
Individualist?


Den kikaren har individuellt fokus (dvs en ratt för varje öga, i stället för en centralt placerad ratt som fokuserar båda rören samtidigt). I din recension av kikaren tar du upp detta som en fördel, utan att närmare förklara vari fördelen består. Alla andra skulle väl se det som en nackdel, så jag undrar vad du syftar på? Man brukar finna lösningen på porroprismakikare, som blir lättare att göra täta med individuell fokusering, i sammanhang där man oftast tittar på saker långt bort (båtliv, militärliv). En takkantskikare med individuellt fokus tror jag inte att jag sett tidigare, det var nytt.

Här finns för övrigt åsikter från några fågelskådare om den: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=128411
 
Hej igen!
Får börja med att be lite om ursäkt, googlade en hiskeligt massa om kikare, men funderade inte just mycke på att titta gamla trådar.

Lite vad jag har kommit fram till såhär långt.
8ggr förstoring är det som gäller.
25-32mm lins, mindre är förvisso smidigt, men gör för stort avkall på tittarupplevelsen, större blir för otymplit.
Välja att godtyckligt märke som syslar med optik annars ochså, Minolta, Pentax, Cannon mm. Dom är reko och vettiga i pris, alternativt en begagnad premiumkikare.

Så vill man ju prova att känna å klämma på en innan man köper, så det blir väll att fara på en mässa eller afär som saluför. Om det inte skenar iväg allt för illa i butik så skaffar man den där, annars www.köpaasbilligkikare.nu....

Det får bli planen!

Vänligen / G
 
Den kikaren har individuellt fokus (dvs en ratt för varje öga, i stället för en centralt placerad ratt som fokuserar båda rören samtidigt). I din recension av kikaren tar du upp detta som en fördel, utan att närmare förklara vari fördelen består. Alla andra skulle väl se det som en nackdel, så jag undrar vad du syftar på? Man brukar finna lösningen på porroprismakikare, som blir lättare att göra täta med individuell fokusering, i sammanhang där man oftast tittar på saker långt bort (båtliv, militärliv). En takkantskikare med individuellt fokus tror jag inte att jag sett tidigare, det var nytt.

Här finns för övrigt åsikter från några fågelskådare om den: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=128411

Din hänvisande kommentar var uppenbart från individer med tyckande....och fördomar men föga eller ingen erfarenhet av produkten.

Individuell focusering gör att du kan få det skarpt med både glasögon på, som kikaren är byggd för och utan korrektionen applicerad. Det blir lite besvärligare med centralstyrningen IMHO.
Konstruktionen var ny för USDF, så även kravspecifikationen, eu gjorde Northrup de första och sen Fuij och någon annan kontraktorfirma.
Snacket om över 300 m är rent nys, har använt min inne i trädgården på 8-15m utan problem.

Som jag ser det är en stor fara med nätet att nys sprids som om det vore fakta.....

Står fast vid min rekommendation av den p g a måttlig förstoring, godkänd vikt och pris. Brukbar ljusstyrka.
 
Om du ska köpa kikare så kolla på Naturbokhandeln:
http://www.naturbokhandeln.se/

Tänk på att en 8x-kikare är bättre på ett fält än en 10x-kikare i skogen.
En pytteliten är jättebra att ha i fickan men ser du inte fågeln så är den inte värd nåt alls.
En billig är ju bra men är skärpan så dålig att du inte ser fågeln hjälper det inte.

Jag kan tipsa om en Swift Audubon 8,5x44 HCF (naturbokhandeln). Gasfylld, bra skärpa, billig, relativt lätt och robust. Mycket kikare för pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...