Val av GPS?

Jag hade tänkt införskaffa en GPS att ha i skogen på vandringar i Sverige. Skulle vilja kunna lägga in kartor osv.

Skulle vilja veta vad man ska köpa och varifrån?

Den får gärna vara billig då man är en fattig student! ;-)

Hej Martin!

På Utsidan finns det massor av intressant info om GPS och olika GPS-enheter. Mycket är skrivet i diskussionsforumet om detta av många mycket kunniga människor som har sunda åsikter. Det är bara en chansning men jag sätter en tio på att frågan redan är ställd.

Återkom gärna efter lite sökningar med en mer preciserad frågeställning så ramlar nog svaren in fortare än kvickt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läs gamla frågor och svar

Standard svar: läs gamla frågor och svar. Men kombinationen lägga in kartor och vara billig finns inte. Vill man ha en GPS där man kan lägga in kartor får man leta bland de dyraste modellerna.

Per Brune

re:val av gps

Som tidigare sagts så finns det mkt skrivet om detta här på forumet.
Jag håller också med om att det inte går att hitta en gps med karta som är billig.
För att ge dig några tips så tycker jag att märket Garmin är det du ska välja. Är du inte beredd att lägga ut så mkt pengar och kan avstå kartor så duger en garmin etrex utmärkt. (beror naturligtvis på vad du ska ha den till). Vill du ha kart funktion så är en Legend att rekommendera(pris i sverige ca 4500kr). Bäst att köpa i england. Gå in på http://www.expansys.com
Skulle du kunna tänka dig att nöja dig med en etrex så har jag kanske en till salu. Endast använd några få gånger. Ny priset ligger idag på 2495kr såg jag i en butik (går säkert att hitta billigare). Vet ej vad jag ska ha för min, runt 1600kr kanske. Vet dock inte om jag ska sälja den än.

på återseende. simon

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips