Vågar man sova i det här tältet?

Jag kom över ett billigt Everesttält härom året. Har nu hittat information om tältet. Vad jag undrar är om ni skulle våga ta med ett sånt här tält till kebnekaise under sommaren?

Det är alltså ett Everest tunneltält med enkelduk.
Tältduken består av Polymicro ribstop. 5000mm vattenpelare. Sömmarna
är tejpade. Nylon 190 T ripstop i dörren.
Golv i nylon 190 D PVC belagd 8000mm vattenpelare.

Det som är skönt är att det är grymmt lätt + att jag hursomhelst inte har pengar till ett nytt tält, knappt ens till att hyra ett.

Vad säger ni?

/micke

Klart du vågar!

Kör hårt. På sommaren är det ju knappast förenat med livsfara med ett sönderblåst tält iaf. Om du misstänker starkare vindar så kan du ju anstränga dig lite extra att hitta en bra tältplats istället.

$.02

/P

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Japp

Om det känns bra så ska det nog inte vara några problem. Om du vill vara på den säkra sidan får du väl slå upp det där hemma och hoppas på regn och rusk...

Man ska inte haka upp sig på alla som undrar om deras Hilleberg med förstärkningar klarar av 50m/s på ett isflak påväg mot arktis...

Lycka till!

Everest

Vet inget om Everest tält. Däremot är min bild av Everest generellt att de gör jäkligt prisvärda och kvalitetsmässigt bra prylar. Har bland annat ett par Everest kängor och en Everest ryggsäck. Varje gång jag använder dem gläds jag åt att jag nästan köpte Meindlkängor och en dyr jäkla rygga men ångrade mig i sista sekunden. För mellanskillnaden tar man sig nämligen hela vägen från Malmö till Sarek och tillbaka med tåg... Och får några kronor över... :)

Har också kikat runt i butiken och ryckt och bänt i andra Everestprylar och tycker som sagt att det mesta verkar klart schysst och definitivt prisvärt.

Skulle inte tveka en sekund att ta med det tält du beskriver till fjällen.

Mvh, Markus

Härligt!

Precis vad jag ville höra! :)

Ska slå upp det nån natt när jag kommer hem och kolla hur mycket regn det pallar för. Måste ju ändå vara regn som är det man ska oroa sig för mest tycker jag, vid blåst får man väl staga upp tältet lite extra och hitta några stora stenar!

/micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips