Vätternrundan och limmade tubdäck ?

Tubdäck på vättern

Hej Tommy
Inga problem med tub, jag har cyklat två omgångar på tubdäck och inte haft någon punktering. Se till så att du har fräscha och köp 23mm då de är lite mer dämpade och håller lite bättre. Har kört på Vittori Rally 23 senaste året och är supernöjd.
Ett tips är att ha med sig två st relativt nya, det tar faktiskt inte så långtid att byta om du skulle få punktering. Tänkte i år köra på kanttråd för första gången.

Lycka till

Anders - utsidan.se
 
Finns det någon som har erfarenhet av att cykla Vätternrundan med limmade tubdäck ?
Jag har en ca 13-15 år gammal Peugeot-racer som jag ska lämna in för genomgång inför nämnda lopp.
Bakre växeln är mindre bra, bakaxeln är kan ha fått sig en knäck, däcken behöver bytas och sedan vanlig service om inget annat dyker upp... Någon som har en aning om vad det hela kan kosta och är det värt det ? Som sagt, den börjar få "några" år på nacken...
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tubdäck på vättern

Hej
Jag bytte från limmade tub till kanttråd med kevlar-
kord efter senaste "regnrundan" för en sju-åtta år sen. Det regnade och var tre-fyra grader och efter en punktering var det omöjligt att få däcket att ligga
still på fälgen trots besök hos lokale cykel-reparatören. Ventilen hade olika vinklar vid varje gång
jag stannade och kollade. Det var lite obehagligt i nedförs-backarna. Jag fick en punka till på samma hjul.
Efter bytet till kanttrådsdäck har jag aldrig haft några problem med punkteringar.
mvh / janne
 
Inga problem med tubdäck

Jag har använt tubdäck i över 15 år och aldrig haft några större problem med att däcken glider omkring på fälgen.
Som de flesta tubdäcksanvändare säkert redan vet så måste limmet få torka länge ( skulle tro att det behövs minst en 10 timmar... själv så brukar jag räkna med ett dygn innan jag litar helt på limmningen)för att fästa ordentligt.
Får man punktering i fält så brukar limresterna på fälgen vara tillräckliga för att hålla det nya däcket på plats bara man är lite försiktig vid kurvtagning... Att applicera nytt lim i fält eller hemma är det sista jag skulle göra ifall man behöver cykla på en gång.

Lycka till!
/
Hasse
 
Byta tubdäck i fält

Grejen är väl också att dom reservdäck man har med sig skall vara begagnade = limrester på dom. Detta för att dom skall häfta ihop med limresterna på fälgen. Alltså - när du köper nya däck, limma på dom hemma och använd dom gamla nyss avmonterade (hela) som reserv.

/Lars-Olof som inte kört tub sedan -82 typ.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips