Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vättern runt på MTB (NIN)

bikerbob_@hotmail.com (Biker Bob)

Gäst
Hej NIN!

Jag satt här och läste lite om dina planer att cykla vandingsleder runt vättern, hur gick det med det? Om planerna inte blev av i fjol så kanske jag kan hjälpa dig med planeringen på östgötasidan då jag bor där.

Ha det
/BB

Vättern Runt

Trevlig initiativ.

I augusti förra året cyklade jag södra delen av västa vätterleden (från Hökensås semesterby, etapp 7 och 8), södra vätterleden och John Bauerleden på 5 svettiga dagar inklussive en vilodag i Jönköping. När jag kom till Gränna kände jag mig nöjd och tog bussen till Hjo (via jönköping).

På det hela en bra tur, även om dagsetapperna blev i längsta laget och jag snålade alldeles förmycket på mitt energiintag (eller hade jag för dålig kondis?). Att dagsetapperna blev för långa, kan bero på att jag bodde hos vänner (utom sista natten i John Bauer byn) så jag var tvungen att hinna fram i tid.

Jag hade tyvärr bara den blåa kartan med mig och inte några broschyrer över leden. Det var onekligen ett stort misstag. Skalan 1:100 000 är för grov för terrängcykling (men rätt OK för vägcykling).

Dock gav turen mersmak och jag kan tänka mig en fortsättning i östergötland/Närke detta år.

/Niklas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips