Västra Padjelanta m. gummibåt

Kom nyligen hem från en tvåveckorstur i Västra Padjelanta. Flera dagars (och nätters) konstant regnande men även blåa himlar med gassande solsken och inte en krusning på Virihaure. Tyvärr gick ena kängan sönder så jag gick ut vid Staloluokta och gick leden upp till Akhastugorna de sista 4 dagarna.

Träffade två tyskar som hade paddlat samma typ av gummibåtar över Akkajaure. Det skulle jag inte ha gjort. Min säkerhetspolicy anbefaller max ca 50 meter till stranden.

/Mats
 

Bilagor

  • image-upload-2-742293.jpg
    image-upload-2-742293.jpg
    41.3 KB · Visningar: 3,205
  • image-upload-1-743252.jpg
    image-upload-1-743252.jpg
    63.2 KB · Visningar: 2,758
  • image-upload-3-748564.jpg
    image-upload-3-748564.jpg
    50.5 KB · Visningar: 2,460
  • image-upload-3-749021.jpg
    image-upload-3-749021.jpg
    66.5 KB · Visningar: 2,150
Fin tur....och snyggt flytetyg :)

Tjenare,

Har haft funderingar på liknande tur med vår lilla Alpacka Double Duck. Tycker att det är helt fantastiskt att man kan få en så sjövärdig produkt som bara väger lite drygt 2.8 kg och kan ta två personer + ryggsäckar utan några större problem!

Kanonfin tur och snygga bilder....och jag håller med, paddla över Akkajaure är lite kaxigare än jag skulle vara.....

/ Stefan
 
Tack för de fina bilderna. Det väcker minnen från min egen tur i somras. Vi tog helikopter till Staloluokta, med oss hade vi en hopfällbar kanot. Från Staloluokta paddlade vi sedan västsidan av Virihaure, upp till Råggejavre där vi gjorde ett lyft över till Vastenjaure. I Vastenjaure höll vi västlig riktning och tog oss vidare utefter nordsidans klippiga stränder bort till Vuojatädno. Sedan ner till Kutjaure, där vi lämnade kanoten i samevistet för att vandra de sista milen ner till Änonjalmme.

Helt fantastisk vecka, måste vara en av Sveriges häftigaste paddelturer. Vacker natur med stark vildmarkskänsla. Fram till Vuojatädno såg vi inte en människa. Vi hade dock väldigt tur med vädret, förhållandevis lite vind och mycket sol. De dagarna som det blåste låg vi stilla på dagtid och paddlade på kvällen när det mojnat något. På grund av de gynnsamma väderförhållandena var det mycket lättpaddlat, förutom Vuojatädno som var lite klurig bitvis. Då vi är oerfarna forspaddlare tog vi det säkra före det osäkra och drog oss förbi alla partier med forsar. Fäste två linor i kanoten och sköt ut den i forsen, medan vi gick på land och styrde den med linorna.

Kan verkligen rekommendera er att göra samma tur!
 

Bilagor

  • IMGP0923.jpg
    IMGP0923.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,968
  • IMGP0951.jpg
    IMGP0951.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,958
  • IMGP1008.jpg
    IMGP1008.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,975
  • IMGP1129.jpg
    IMGP1129.jpg
    43.6 KB · Visningar: 2,011
  • IMGP1162.jpg
    IMGP1162.jpg
    77.6 KB · Visningar: 2,552
  • IMGP1137.jpg
    IMGP1137.jpg
    72.2 KB · Visningar: 2,017
Träffade två tyskar som hade paddlat samma typ av gummibåtar över Akkajaure. Det skulle jag inte ha gjort. Min säkerhetspolicy anbefaller max ca 50 meter till stranden.
/Mats

För oss som inte varit där, hur lång sträcka är det ungefär? Jag har kört överfarter på över kilometern med packraft ensam, och det känns tryggt (självklart bör man anpassa det efter omständigheterna som torrdräkt, farkost-typ, vattentemperatur, osv, men 50 m låter väldigt "konservativt").
 
Trevlig tråd med fina bilder! Efter förra sommarens västra Padjelantavandring blev jag oerhört sugen på ett liknade upplägg med packraft eller kanot, så tack för inspirationen! Just paddling längs Vastenjaures norra kant lockar oerhört - kom ni till grottan?

/Staffan
 
Hur fungerar det med en uppblåsbar kajak i fjällen? Det är ju ganska stenigt. Är det inte risk att man kör på en vass sten och får punka?
 
För oss som inte varit där, hur lång sträcka är det ungefär? Jag har kört överfarter på över kilometern med packraft ensam, och det känns tryggt (självklart bör man anpassa det efter omständigheterna som torrdräkt, farkost-typ, vattentemperatur, osv, men 50 m låter väldigt "konservativt").
Längsta biten över öppet vatten är ca 1400 meter om man paddlar via öarna (Jierfanjárgga osv).
 
För oss som inte varit där, hur lång sträcka är det ungefär? Jag har kört överfarter på över kilometern med packraft ensam, och det känns tryggt (självklart bör man anpassa det efter omständigheterna som torrdräkt, farkost-typ, vattentemperatur, osv, men 50 m låter väldigt "konservativt").

Det kan man tycka. Men betänk följande.

En Alpacka-gummibåt är ju en mkt tålig farkost men den har s.a.s. ingen systemredundans. Det är en enkammarkonstruktion. Om det nu skulle gå hål på en sådan mitt ute på en av Padjelantas sjöar - fabrikationsfel, kanske, eller ngn tidigare försvagning som skapar en läcka - och man inte har torrdräkt så är man väldigt illa ute. Och man simmar definitivt inte ett par hundra meter in till land i 10-gradigt vatten. Alla överskattar sin förmåga att simma i kallt vatten - det har gjorts tusentals studier på detta av både civila och militära organ genom åren. Vid en temperatur under 10 grader kan "fatal hypothermia" uppträda så snabbt som inom 30-60 minuter.

Med torrdräkt och underställ förändras ju bilden markant - men det hade jag inte med mig, vilket var skälet att jag höll mig inom simavstånd till stranden.

/Mats
 
Hur fungerar det med en uppblåsbar kajak i fjällen? Det är ju ganska stenigt. Är det inte risk att man kör på en vass sten och får punka?

Gummibåt tycker jag funkar jättefint. Väger bara 2-3 kg, paddel 1 kg, flytväst 0.5 kg. Så det är 4 kg extra att bära med sig. Båten är som sagt mkt tålig, men självklart finns det risk för punktering. Det måste man väga in i bilden (anser jag).

/Mats
 
Det finns extra flyttankar som tillbehör,vikt 85 gram styck.Förs in genom den stora öppningen,en på vardera sida och då har man 3 separata luftkammare.
Bäst är det väl att använda torrdräkt och en extra Alpacka Scout,vikt 1,6 kg,på släp som backup.Så löste jag det själv på Svalbard där havet håller +7°C i Juli månad.
 
Det finns extra flyttankar som tillbehör,vikt 85 gram styck.Förs in genom den stora öppningen,en på vardera sida och då har man 3 separata luftkammare.
Bäst är det väl att använda torrdräkt och en extra Alpacka Scout,vikt 1,6 kg,på släp som backup.Så löste jag det själv på Svalbard där havet håller +7°C i Juli månad.

Åh, det visste jag inte. Smart idé.

Om jag inte behöver bära min farkost väljer jag dock hellre min Klepper. Jag är full av beundran över att Alpackas ingenjörer har lyckats skapa en hel liten båt på ett par kilo - men den är inte rolig att paddla när det är är lite motsjö. Och paddelställningen är ju allt annat än optimal. Men för just packrafting är den ju perfekt och jag kommer att hyra igen.

/Mats
 
Det kan man tycka. Men betänk följande.

En Alpacka-gummibåt är ju en mkt tålig farkost men den har s.a.s. ingen systemredundans. Det är en enkammarkonstruktion. Om det nu skulle gå hål på en sådan mitt ute på en av Padjelantas sjöar - fabrikationsfel, kanske, eller ngn tidigare försvagning som skapar en läcka - och man inte har torrdräkt så är man väldigt illa ute. Och man simmar definitivt inte ett par hundra meter in till land i 10-gradigt vatten. Alla överskattar sin förmåga att simma i kallt vatten - det har gjorts tusentals studier på detta av både civila och militära organ genom åren. Vid en temperatur under 10 grader kan "fatal hypothermia" uppträda så snabbt som inom 30-60 minuter.

Med torrdräkt och underställ förändras ju bilden markant - men det hade jag inte med mig, vilket var skälet att jag höll mig inom simavstånd till stranden.

/Mats

Ja, vid sådan temperatur håller jag helt med, visste inte att det var så kallt vatten där uppe på sommaren (inte varit i fjällen på många herrans år, och aldrig vid sjöar). Är man fler kan man dock oftast ta sig in i land med två pers i en båt. Själv har jag Cargo Fly och har därmed två extra rejäla luftkammare, så vid de temperaturer jag paddlat kan man "lätt" ta sig i land med båten även vid haveri. Vid 10 gradigt vatten skulle jag också ha 50-100 meters-gräns utan torrdräkt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
funio Västra Padjelanta Fjällvandring 11
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Piripiri Västra Bunnerstöten Fjällvandring 7
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
cloud76 Västra Hoiganvaggi Fjällvandring 5
andy69 Västra Sarek Fjällvandring 1
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
bico Myggsituationen i västra Härjedalen? Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
tiddelipom Västra Sarek Fjällvandring 7
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
halmstadpatrik Skagastölsbreen, Västra Jotunheimen Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
davnie Önskar turförslag i västra Norge!? Fjällvandring 1
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...