Väska på skaklarna?

Är det någon som använt någon form av väska som fästs på pulkans skaklar (bifogar bild som exempel)? Har ni i så fall tips om modell? Jag undviker helst ryggsäck när jag går med pulka men skulle ändå vilja ha en del saker tillgängliga utan att behöva koppla loss mig från pulka, t.ex. vattenflaska/termos, extra mössa, vantar och tröja, skidglasögon o.s.v. Hur blir belastningen när något hänger på skaklarna, fungerar det bra eller känns det underligt? Är det trots allt bättre med en liten ryggsäck eller någon slags midjeväska att fästa på selet?

kakau_01_web.jpg

Jag har slutat använda sele, använder midjeväska istället för selen. Jag har en sån där 7-liters från Klättermusen, den har D-ringar i metall som fästpunkter. Fimmafäng tror jag den heter. Den fungerar faktiskt bra, den är ganska bekväm även om man spänner åt den lite hårdare runt midjan.
Om mer packning krävs brukar jag använda ryggsäckens midjebälte.
(Fast, det ska medges, jag drar aldrig stora tunga expeditionspulkor med flerveckorspackning, då krävs förstås nåt stadigare.)

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skulle använda en lättare ryggsäck. En ryggsäck är flexiblare och med min dragsele bör belastningen från skaklarna helst inte vara nedåt. Det är dock några år sen den användes.

Med de gamla dragselar jag använt till mansskaklar har jag inte samma effektivitet och kontroll uppför och nedför som med ett rejält läderbälte utanpå höfterna och med korta slingor av syntetlina i sidorna där jag krokar i skaklarna.

Jag har en del pryttlar i jackans stora fickor men ingen ryggsäck eller skakelväska.

Helst låter jag en hund dra pulkan för att lätta min ryggsäck men ibland hjälptes vi åt.

Thure
Screenshot_20221024-072826.png

Foto Carl André

Jag hade en äldre CT ryggsäck med ligunderlag och thermos och extra vantar och tröja och fäste egenbyggda draget av gamla Al städrör och ramförlängaren till säcken samt klätter karbiner och lyftöglor till Canada tilv Parispulkan i thermoplast.
Anslutning till ramen med tjocka korta polyestersilkes rep.
Innan jag satte dit klätter karbiner provade jag med tillbehörskarbiner,öglor lika orginal till fjällpulkan allt gick av vid ryck.(FP har ryckavlastning med fjädrar jag hade det som sido stabilitet mellan rören)
Har man höftsele kan man ju lossa den från kroppen men med större ryggsäck bättre med någon ´snabbkopplingˋ.
Lösningen med fällbart drag med tunnare spännband gjorde att pulkan fick plats inne bilen med fällt säte i sedan(fast surrad vid färd)
Skulle jag haft tid för mer semestrar tidigare i livet (på vintern tränings resor för tex vasaloppet prioriterades ist för fjällsemester)hade jag nog köpt färdig pulka med drag ev beg.
Var någon på parkeringen som hade en gammal Segelbaden verkade liten och lätt jft med de i Glasfiber,och lättare att rep. i fält spricker min blir det tung ryggsäck hem iaf i början på en tur.
Hembygget fungerade bra efter justeringar utom i skare nedför i skoter spår då kom pulkan på sidan och vred skaklarna så man nästan ramlade men ok på tunn skare nedför jämte och då man kan svänga för att minska fart genom att åka på skrå.
Lastar man mkt på skaklarna så böjs ju de ner och tyngden hamnar på selen ist för att ha packningen i säcken eller i pulkan.
Min pulka vägde nog lite över 40 kg vid start därav belastningen på dragsystemet.

Orsakerna var flera, Väldigt dålig åtkomst i säcken uppkopplad. Gillar sena vårturer och upptäckte att nersläppt drag gjorde säcken oftast våt. så jag övergick till att ha ryggsäcken överst på pulkan under kapellet. Sydde större ficlr på anoracken och hade både fikapaketet och thermos där. förutom karta, kompass och kikare.
YMMV.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips