• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Angående SD, om man vill få reda på varför SD idag använder begreppet "kultur" som den enande kraften i det svenska samhället kan man kika på vad Per Engdahl skrev om detta.

http://skola.expo.se/svensk-nazism-1945-1995_147.html

Vidare når väl naiviteten nåt slags rekord om man tror att B.Söder och K.Ekroth går på korporistbal utan att ha koll på vad korporatismen betyder för dagens fascistiska rörelse.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sd-riksdagsman-pa-hogerextrem-bal
http://www.nysvenskarna.se/enter.php?readmore&id=39

SD är idag dag, och har alltid varit , en i grunden fascistisk rörelse.
 
Skillnaden mellan liberaler och sd

Om någon nämner sd och höger i samma mening så är jag som folkpartist ännu mer höger? Sd är ju för tusan sossarna för tjugoår sedan med en twist av patriotism. Å börja inte snacka ursprung och historia för då är alla lika goda kolsupare med dagens retorik mätt.

För att illustrera hur sds synsätt skiljer sig från liberaler, och alla andra riksdagspartier med för den delen, räcker det helt enkelt att läsa vad som faktiskt står i det principprogram som röstades igenom på sds partikonvent 2011.

Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen…

Med nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte hela mänskligheten menar vi framförallt, att det förutom de socialt konstruerade skillnader vars existens vi erkänner, också finns biologiska skillnader mellan de flesta kvinnor och de flesta män, som sträcker sig bortom det som kan observeras med blotta ögat…

Att på detta sätt prata om nedärvda egenskaper utifrån ursprung är inget annat än gammalt rastänkande i ny tappning och detta ingår alltså i principprogrammet hos det ”rumsrena” sd år 2011.

Rastänkande...

Naturligtvis genomsyrar denna rasistiska människosyn sds politik och inte minst ligger den bakom partiets syn på invandring och kriminalitet. På ytan låter eller tycks kanske sds politik vara identiskt med den hos icke rasistiska partier men under den putsade fasaden är den bevisligen inte det, en sådan unken människosyn som den sd anammar får du leta efter långt tillbaks i tiden innan du hittar hos någon av de andra riksdagspartierna, om den ens funnits.

Frågan man kan ställa sig är i vilken utsträckning de som propagerar för sd känner till detta?
 
Kollektiv beklädnad vars bärande inte är av eget val utan av yttre påverkan dessutom exklusivt för kvinnan- går emot liberalismen. Alla har och skall ha bestämmande över sig själv, sitt kön, sin tro och sitt övriga liv. Dessutom ha samma rättigheter som övriga i samhället. Vad jag mao "dikterar" är rätten att bestämma själv. Alla har inte den rätten eller vet om att de har den - andra har valt den.
Att det är rätt sätt att "släppa kvinnorna fria" genom att lagstadga bruk av denna håller jag inte med om och inte heller skrivit. Däremot har Frankrike sett det som en nödvändighet.
Läs hela inläggen eller ta på dig brillorna.;)

Behöver alla personer rymmas inom olika fack. Kan man inte ha åsikter utöver "sitt fack"?

Du är ju inte helt rak och tydlig i din din text. Som jag tolkar dig skriver du :
Att andra ha valt rätten att bestämma över vilken rätt kvinnorna ska ha.

Naturligtvis har andra valt rätten att bestämma över kvinnors rätt, i det som var uppe på tapeten: bärande av burka. Som tidigare: i ex Frankrike får man inte bära och i Afghanistan ska det bäras (under talibanstyret visserligen men det är vanligt förekommande just nu också, nu finns det inget officiellt tvång vilket är bra).
 
till er som i denna tråd väljer att stå upp för människors lika värde och rättigheter.
/daniel
Hmm, bara för att krångla till det lite igen: tror du inte, att varenda en som skrivit i denna tråd, faktiskt tycker att det är precis det hen ;) gör?

Mer på allvar: jag tycker inte det är fruktbart med den indignationsdiskurs, som uppstår så snart någon mer extrem politisk rörelse kommer på tal - det må vara höger, vänster elle religiöst militant. Det är bara så enkelt, att lagbrott skall beivras, men jag har svårt att dra stora moraliska växlar på att (några enstaka) skinnskallar och (några enstaka) AFA:re årligen pucklat på varandra siste november i Lund, eller på 20-åringars rituellt råa språkbruk på nätet.

Det är kanske skönt att förfasa sig lite lagom vid sådana "nyheter", så man får känna sig god och rättfärdig själv, men jag är betydligt mer intresserad av att i stället öka min förståelse för de underliggande orsakerna till att dessa strömningar överhuvudtaget uppstår. Och det kan man inte göra i ett tillstånd av moralpanik.
 
Det är kanske skönt att förfasa sig lite lagom vid sådana "nyheter", så man får känna sig god och rättfärdig själv, men jag är betydligt mer intresserad av att i stället öka min förståelse för de underliggande orsakerna till att dessa strömningar överhuvudtaget uppstår. Och det kan man inte göra i ett tillstånd av moralpanik.

Gossas, kommunalråd i Borlänge har en teori om varför främlingsfientligheten ökar:

Bland kommunerna med störst andel somalier är det nio av tio som bedömer att pengarna från staten inte täcker de ökade kostnaderna. Det visar en undersökning som Sveriges Radio har gjort.
Och det här riskerar alltså att spä på invandrarfientligheten, tror kommunalrådet och miljöpartisten, Nils Gossas i Borlänge:
– Man vill veta vad det kostar, och nästa argument är att det här tränger ut vård, skola och omsorg. Och tyvärr är det ju så att de får rätt . Om inte staten tar sitt ansvar och bidrar på ett vettigt sätt, säger han.


Nu verkar dock staten/skattebetalarna gå in med extrastöd (kanske), vilket finns i två år. Sedan skall denna kostnad helt bäras av Borlänge. Förövrigt sparkade man nyligen chefen för den sociala verksamheten. Kostnaderna har skenat otroligt mycket i år och man måste göra något drastiskt för att rädda finanserna.


Vem skapar det Miljöpartisten Gossas befarar? SD?
 
Hmm, bara för att krångla till det lite igen: tror du inte, att varenda en som skrivit i denna tråd, faktiskt tycker att det är precis det hen ;) gör?

Mer på allvar: jag tycker inte det är fruktbart med den indignationsdiskurs, som uppstår så snart någon mer extrem politisk rörelse kommer på tal - det må vara höger, vänster elle religiöst militant. Det är bara så enkelt, att lagbrott skall beivras, men jag har svårt att dra stora moraliska växlar på att (några enstaka) skinnskallar och (några enstaka) AFA:re årligen pucklat på varandra siste november i Lund, eller på 20-åringars rituellt råa språkbruk på nätet.

Det är kanske skönt att förfasa sig lite lagom vid sådana "nyheter", så man får känna sig god och rättfärdig själv, men jag är betydligt mer intresserad av att i stället öka min förståelse för de underliggande orsakerna till att dessa strömningar överhuvudtaget uppstår. Och det kan man inte göra i ett tillstånd av moralpanik.

Det är möjligt att samtliga skribenter i tråden anser sig värna om människors lika värde och rättigheter. Jag tror inte att det är så.

Jag tycker att hela tråden är obehaglig och kan inte låta bli att fundera på vad det egentliga syftet med den är och på vad som tilltalar vem i en argumentation.
 
Angående Expos "objektivitet".

http://www.dn.se/kultur-noje/herman-lindqvist-medverkade-pa-extremistsajt

De försöker moralisera och sätta tryck för sin agenda men vem som har rätt framgår tydligt. Självklart har har rätt att yppa sina åsikter i vilka forum som helst utan att behöva legitimera något.

Ja, för att ha samma frågeställningar som DN, GP och Aftonbladet är ju väldigt extremt...

Ur DN
"Expo frågar Herman Lindqvist om han känner att hans medverkan kan legitimera en nazistisk hemsida och nazistiska åsikter. Det vill han inte svara på utan lägger på luren, enligt expo.se.

Aftonbladets Petter Larsson kallar Lindqvists medverkan i nationell.nu för ”ett rejält klavertramp”. Författaren ”förvandlar sig till ett slags omslagspojke för den organiserade fascismen”, skriver Larsson.

DN.se har utan framgång sökt Herman Lindqvist för en kommentar.
"

Ur Aftonbladet
"Den nazistiska nätsajten Nationell.nu publicerat en längre intervju med kolumnisten Herman Lindqvist. För sajten är det förstås en fjäder i hatten att kunna stoltsera med en rikskändis: titta här, vi är ett riktigt medium, som uppburna (nåja) personer vill prata med.

För Lindqvist är det ett rejält klavertramp.
"

Ur GP
"Författaren, journalisten och historie-entusiasten Herman Lindqvist har låtit sig intervjuas av Nationell.nu - en sajt som hyllar Hitler och förnekar förintelsen..."
"GP har under dagen förgäves sökt författaren för en kommentar. Men efter ett första kort samtal - där han säger att han inte kan prata nu - når vi bara hans telefonsvarare."


Ingen stan framgår det att Expo vill hindra Herman Lindqvist att uttala sig, de frågar endast varför. Det är en fråga man tycker att pressen gott kan ställa när en framträdande journalist så öppet låter sina uttalanden användas i nazistisk propaganda, Nationell.nu är trots allt en sajt som hyllar Hitler och förnekar förintelsen.
 
Hmm, bara för att krångla till det lite igen: tror du inte, att varenda en som skrivit i denna tråd, faktiskt tycker att det är precis det hen ;) gör?

Mer på allvar: jag tycker inte det är fruktbart med den indignationsdiskurs, som uppstår så snart någon mer extrem politisk rörelse kommer på tal - det må vara höger, vänster elle religiöst militant. Det är bara så enkelt, att lagbrott skall beivras, men jag har svårt att dra stora moraliska växlar på att (några enstaka) skinnskallar och (några enstaka) AFA:re årligen pucklat på varandra siste november i Lund, eller på 20-åringars rituellt råa språkbruk på nätet.

Det är kanske skönt att förfasa sig lite lagom vid sådana "nyheter", så man får känna sig god och rättfärdig själv, men jag är betydligt mer intresserad av att i stället öka min förståelse för de underliggande orsakerna till att dessa strömningar överhuvudtaget uppstår. Och det kan man inte göra i ett tillstånd av moralpanik.

Om det bara vore så att det rörde sig om några skinskallar och AFA:re.

Nu har vi trots allt ett riksdagsparti som inte anser att alla människor är lika värda utifrån kön, sexuell läggning, religionstillhörighet och ursprung och som baserar mycket av sin politik på detta.

I denna och andra trådar finns inlägg som inte bara delar utan även försöker framhäva denna människosyn som något positivt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.