Välja roderpedlar samt stålvajer eller textillina till rodret?

Denna tråden fick mej att tänka om
och funderar på att byta ut mina befintliga roderpedaler mot smarttrack eller något annat motsvarande.

Någon som kan tipsa eller avråda från någon model av roderpedaler?
Vad är skillanderna på de olika smarttrack eller anant märke som finns t ex här:

Jag har genomgående skruvar som syns på utsidan av skrovet för att fästa pedalskenorna som jag tänker återanvända, givet att måtten passar de nya pedalskenorna.

Ska man köra textillina hela vägen, vajer från pedlar men övergång till textillina längre bak eller stålvajer hela vägen från pedal till roder?

Jag har ju idag textil hela vägen och får byta linor med några års mellanrum för det gnags på linan vid utgångshålet på akterdäck.

Jag gissar att fördelen med textil hela vägen eller till del är att det är lättare att justera (samt ev laga under tur) men ståvajer håller bättre på lång sikt, eller?

Något annat att tänka på?

/Patrik

Jag har själv inte haft SmartTrack-pedaler på någon av mina kajaker (paddlar mest skädda..) men de är ju väldigt vanliga och sitter på många av klubbens kajaker. Tror de flesta är nöjda och har inte hört talas om några större problem. Tycker dessutom att KajakSport håller hygglig kvalité på sina grejer och det är lätt att få tag i reservdelar. Har du tur passar de gamla hålen, annars får du plasta igen och borra nya. Alternativt laminera fast nya fästen.

Rent prestandamässigt är nog VKVs eller Lettmans mittmonterade system bättre men de kräver en lite annan paddelstil.

Upplever att stålvajer är vanligare på tävlingskajaker eller när du behöver mer exakt styrning. Kräver ganska rak dragning för att inte äta upp rör/kanter. Tror du klara dig bra med en tunn dyneemalina, stum och väldigt stark.

/ Ulf

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.